Merak edilen soruların cevapları burada! Kullanıcılar Osmangazi Köprüsü'nün sahibi kim ve ne zaman devlete geçecek? İşte cevaplarıyla birlikte detaylı bilgi.

Osmangazi Köprüsü kime ait?

Osmangazi Köprüsü, Türkiye'nin Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu projesi kapsamında inşa edilen ve İzmit Körfezi'ndeki Dilovası Dil Burnu ile Altınova Hersek Burnu arasında yer alan 1.550 metrelik orta açıklığı ve toplam 2.682 metre uzunluğuyla dünyanın dördüncü en uzun açıklıklı asma köprüsüdür.

İnşa edilen bu köprü ve bağlantı yollarıyla birlikte, 384 kilometrelik bir otoyol ve 49 kilometrelik bağlantı yolu tamamlanmıştır. Bu proje sayesinde körfez geçişi, sadece 6 dakikaya inerek İstanbul ile İzmir arasındaki ortalama yolculuk süresi 3.5 saate kadar düşmüştür. Bu tasarrufun temel nedenleri arasında, yeni yapılan otoyolun daha kısa mesafede olması ve köprü geçişinin sağladığı 1.5 saatlik zaman tasarrufu bulunmaktadır.

Proje maliyetleri hedeflenen ulusal tasarruf miktarını 650 milyon dolar olarak belirlemiştir. Köprünün maliyeti ise 1.4 milyar dolar olarak gerçekleşmiştir. İnşaat sürecinde yaşanan değişiklikler ve güncellemelerle birlikte projenin toplam maliyeti 11 milyar dolara ulaşmıştır.

İnşaat aşamasında yaşanan bazı olaylar da dikkat çekmiştir. Örneğin, köprüde kullanılacak ana kabloları taşıyacak olan kılavuz kablolardan biri kopmuş, bu durumun sorumlusu olarak gösterilen Japon mühendis intihar etmiştir.

Köprü, 30 Haziran 2016'da Türk motosiklet pilotu Kenan Sofuoğlu'nun da katıldığı bir törenle açılmıştır. Açılışın ardından, köprü trafiğinin büyük bir kısmını 1. sınıf araçların oluşturduğu gözlemlenmiştir. Ücretsiz hizmet döneminde günlük ortalama 100.000 araç köprüyü kullanırken, ücretli hizmete geçildiğinde bu rakam 6.000'e kadar düşmüştür. Bu durum, taahhüt edilen araç geçişinin altında kalmasıyla devlete haftalık ortalama 10 milyon dolarlık bir maliyet getirmiştir.

Osmangazi Köprüsü kaç yıl sonra devlete geçiyor?

Mayıs 2024'ten itibaren, köprüden geçen araç sayısı ne olursa olsun, devlet işletmeciye ödeme yapmayacak. Bu durumda, işletmeci, köprü gelirlerinden pay almayacaktır.

Köprünün mülkiyetinin ise 3 yıl sonra kamuya geçeceği belirtilmiştir. Bu durumda, köprünün mülkiyeti ve işletme hakkı, belirlenen süre sonunda kamuya devredilecektir. Bu sürenin sonunda, köprünün kamuya geçişi gerçekleşecektir.

Kaynak: HABER MERKEZİ