Cumartesi , 16 Haziran 2018
Home / YAZARLAR / H. Murat ERSÖZ / Sarı-siyah kavgası

Sarı-siyah kavgası

Malum ülkemizin gündemini uzunca bir süredir meşgul eden bir kavga söz konusu İstanbul karayollarında. Kavganın sebebini ise en kısa tabirle açıklamak gerekirse ‘’yolcu taşımacılığı’’ diyebiliriz.
Bir tarafta taksiciler diğer tarafta ise uber. Nedir uber? Cep telefonu uygulamasından gitmek istediğiniz hedef bölgeyi seçtikten sonra gelen teklifleri kendi isteğiniz doğrultusunda seçip cebinizden nakit para çıkarmadan sizi bir yerden bir yere lüks araçlarıyla götüren şoförlerin şirketi.
Yıllardır insanlar sarı taksilerle seyahat etmek zorundaydı ülkemizde. Uber’in ortaya çıkış yeri Amerika, şu an için Türkiye’de sadece İstanbul’da mevcut. Uber’de kayıtlı şoför olarak çalışabilmek için gerekli birkaç şartı sağlamanız gerekiyor, çok zorlu şartlar değil bunlar, en önemli olan kriter yaşlı bir araç sahibi olmamanız.
Sarı taksi şoförleri ise malum, halkın büyük bir kısmı tarafından sevilmemekteler. Sebeplerini yazmaya kalksam dev yazı dizisi çıkartırım fakat başlıca sebepleri kısa mesafeyi beğenmemeleri, İstanbul’da Anadolu-Avrupa Yakası arasında yolculuk yapılacak ise ‘’ben karşının taksisiyim’’ şeklinde müşteri seçmeleri, yağmurlu havalarda trafiğin yoğun olduğu saatlerde daha müşteri taksiye binmeden gideceği istikameti sormak ve normal şartlar altında ödenmesi gereken tutarı kendi insaflarına olan oran ile çarpmak, en önemlisi ise yazmazsam olmaz, Atatürk Havalimanı’ndaki bombalı saldırıdan hemen sonra o bölgeden kaçmak isteyen insanlar için taksimetreyi 100 dolardan açmaları. Dürüst taksicileri tenzih ederim fakat sarı taksilerin genel profili bu doğrultuda İstanbul’da Biraz da uber’i anlatalım. Uber’de hava durumuna göre ekstra ücret talebi söz konusu değil. Seyahatiniz boyunca yüksek sesli arabesk müzik eşliğinde sigara içip, telefonla konuşarak aracını kullanan şoförler de yok. Kısa mesafeye gideceksiniz diye sinirlenip baş döndürecek şekilde hızlı ve canınızı tehlikeye atarak trafik kurallarına uymadan araç kullanmak söz konusu bile değil. 26 lira 35 kuruş tutan yolculuk bedeli 30 lira olmuyor hatta hiç nakit para çıkmıyor cebinizden çünkü uygulamada tanımlı kredi kartınız ile ödüyorsunuz yolculuk bittikten sonra. Son derece temiz, yeni araçlar ile sakin, güvenli ve huzurlu şekilde yolculuk var.
Peki kavga niçin ve nerede başlıyor? Kavganın esas sebebi, sarı taksi sahiplerinin milyonlarca liralarını taksi plakalarına yatırmaları. İstanbul’da taksi plakası fiyatları ortalama 1.5 milyon liranın üzerinde. 30 yılı aşkın bir süredir de belediye yeni plaka satışı yapmıyor. Taksi plakasına sahip olmak isteyenler mutlaka taksi plakasına sahip kişilerden satın alabiliyor. 30 yıl önceki İstanbul nüfusu ile şimdiki nüfusun arasında uçurum gibi fark var ama yolcu taşımacılığı yapan sarı taksilerin sayısında artış yok.
Uber, bu yüzden korkutuyor plaka sahiplerini. Milyonlarını katma değer üretmeden, istihdam yaratmadan hep daha fazlasını sadece belirli bir zümre kazansın diye bir metal parçaya yatıranların korkuları bu yüzden. Uber şoförlerini gördükleri yerde darp etmek, içlerindeki yolcuları (ki bu yolcuların büyük kısmı turist oluyor) araçlardan indirip darp etmelerinin sebepleri bu. Milyonlarını bağladıkları plakalar, halkın işini sorunsuz yapan uber şoförlerini benimsemesi sayesinde bir gün teneke parçasına dönüşür mü korkusu. Gelişen teknoloji karşısında kaos yaratan tek düşündükleri kendi milyon liralarının kuşa dönmemesi olan bu plaka sahipleri eski, kullanışsız ve hatta en önemlisi memnuniyetsiz bir şekilde sundukları yolcu taşıma hizmetini, halka daha ne kadar empoze edebilecekler meçhul.
Printer icat edildikten ve hemen her bütçeye hitap eden modelleri geliştirildikten sonra daktilo kullanan mı kaldı dünyada?

About akif cakmak

Sonraki Haber

İKİNCİ DÜNYA SAVAŞI BAŞLIYOR

Böyle bir başlık atınca şaşırtıcı ve heyecan verici hisler uyanmış olabilir içinizde elbette ama bahsetmek …

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir