Ekonomi

9 günlük tatil Yunan’a yaradı

Yunan Adaları’nda başlatılan kapıda vize uygulaması nedeniyle yerli turistlerin Yunanistan’a akın ettiğini kaydeden ETİK Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet İşler, “Kurban Bayram’ında hacim ve talep konusunda Yunan Adaları’nın bir davul zurna çalmadığı kaldı. Bayram en çok Yunanistan turizmine yaradı” dedi

Abone Ol

Yazın başlamasıyla birlikte canlanan turizmde beklentiler karşılanırken, Yunan Adaları için uygulanan kapıda vize uygulaması, bayram tatilinde Yunanları sevindirdi. Vize için belirlenen kapasitenin çok üzerinde başvuru yapılması sonucunda bazı başvurular geri çevrilirken, bazı adaların ise kapasitelerinin dolması kapıların kapanmasına neden oldu. Bayram tatilinde Türkiye turizminde ise  çok yüksek bir hareketlilik olduğunu ve otel doluluklarının yüzde 100’e ulaştığını belirten sektör temsilcileri tatil sirkülasyonunun ekonomiye pozitif etki edeceğini kaydetti. 

150 milyar TL ciro

Kurban Bayramı tatilinin yaklaşık 150 milyar TL ciro getirdiğini vurgulayan Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet İşler, turizmde yaşanan sirkülasyondan memnun olduklarını belirtti. İşler, “Kurban Bayramı tatilinde hemen hemen ülke nüfusunun yarısı kadar bir seyahat sirkülasyonu oldu. Bu rakamın üçte biri oranında kişi kendi araçları ile 1,5’i otobüs ile ve kalan 0,5’i ise uçak ile seyahat etmeyi tercih etti. Bu seyahat sirkülasyonunda takribi 150 milyar TL ciro elde edildi ve bunun yaklaşık 7-8 milyon TL’si Ege’den geldi. Bayramda yaşanan bu yoğun seyahat sirkülasyonu Türkiye ekonomisine can suyu verdi diyebiliriz. Kurban Bayramı bize çok iyi geldi. Tatilin 9 gün olması da çok pozitif bir etki yarattı. Bayramda en yoğun tarihler 17-18-19 Haziran tarihleri oldu. Özellikle cumartesi ve pazar günleri tatil beldeleri oldukça kalabalıktı” dedi.

“Tatil Yunan’a yaradı”

Kurban Bayramı’nın en çok da Yunanistan’a bereketli geldiğini kaydeden İşler, “Adalara kapıda vize uygulamasının başlamasıyla günlük kapasitenin çok üzerinde vize başvurusu yapıldı. 15 bin kişinin müracaat etmesiyle kapasitelerin dolduğu bildirilirken, doluluğun sınıra yaklaşmasıyla Adalar’a giremeyenler oldu. Bayramda hacim ve talep konusunda Yunan Adaları’nın bir davul zurna çalmadığı kaldı. Oldukça pozitif bir bayram geçirdik ama iç turizmde Yunanistan’a nazaran daha az bir talep gördük. Yunan Adaları’na kapıda vize uygulaması iç pazarı etkiledi. Öte yandan Yunanlılar da artan talebi görerek, fiyatları yükseltme politikası izledi. Her şeye rağmen oldukça hareketli geçen Kurban Bayramı en çok Yunanistan turizmine yaradı” ifadelerini kullandı. 

“Yanlış değerlendirme yapılıyor”

Türkiye turizminin yüksek bir potansiyele sahip olduğunu ancak iç turizmden yurt dışına çok fazla turist kaybı yaşandığının altını çizen Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) Danışma Kurulu Başkanı Abdülaziz Ediz ise, Türkiye turizmi ile ilgili ciddi bir değerlendirme yapılması gerektiğini kaydetti. Yunan Adaları’na yerli turist akını yaşandığını belirten Ediz, “Tatil sürecinde maalesef ‘Yunan Adaları’na günlük şu kadar kişi gönderdik’ diye övünür hale geldik. Çeşme’deki bazı otel sahipleri, Yunan Adaları’na gidecek yerli turistlerin bir gece otellerinde konaklamalarıyla övündüler. Ben bunu kabul etmiyorum. Vatandaşlarımızın farklı yerler, farklı kültürler görmeleri gerçekten çok güzel ancak Çeşme’ye dışarıdan ne kadar turist geldi? Gelmedi. Aksine bizler yurt dışına çok fazla turist gönderiyoruz” diye konuştu. 

“Potansiyelimiz var”

Bodrum ve Çeşme gibi sahil beldelerinde iç turizmde hareketlilik yaşandığını söyleyen Ediz,  “Hareketlilik bayram öncesinde başladı yaz boyunca da bu yoğun ve uzun bir süreç olarak devam edecek. Ama burada değerlendirmeyi doğru yapmak önemli. Ülkemizin yerli turistlerinden yurt dışına giden insan sayısının çok olması değil, iç turizmdeki hareketliliğin değerlendirilmesi gerekiyor. Yani bu insanlar neden Çeşme’ye değil de Yunanistan’a gitti? Bunun sebebi farklı kültürler görmek mi yoksa farklı bir sebebi mi var? Bizim değerlendirmemiz gereken konu bu” dedi. ‘Yaz sürecindeki hedefimiz ve isteğimiz sahillerin yoğun bir şekilde kullanılması’ diyen Ediz, Türkiye turizminin ciddi bir potansiyeli olduğuna dikkat çekti. Ediz, “Önümüzdeki Temmuz, Ağustos ve Eylül aylarında da anormal bir durum olmadığı sürece Türkiye, turizmde bu potansiyelini yakalayacaktır diye düşünüyorum” ifadelerini kullandı.