İzmir'de hem Büyükşehir hem de ilçe belediye başkan adayları seçim çalışmalarına başladı. Yaklaşık 2 ay sürecek çalışmalarda CHP, AK Parti, İYİ Parti ve Ocak Partisi büyükşehir belediye başkan adaylarını açıklarken 30 ilçede de yaklaşık 130 aday sahaya indi. Büyükşehir belediye başkan adayları bu 2 aylık süreçte en az 10 milyon TL’yi seçim çalışmalarına ayırmak zorunda kalırken ilçe belediyelerinde bu rakam 5 milyon TL civarında olacak. Söz konusu maliyetler içinde en önemli gider kalemi ise toplantı, iftar yemekleri ve ikramlar olacak. Bunlar için büyükşehir adayları ortalama 4,5 milyon TL harcayacak. Diğer yandan afiş basımı, billboard ve dijital pano kirası, bina ve otobüs giydirme, sosyal medya uzmanı, gazete reklamları gibi giderler için en az 6 milyon TL gözden çıkarılacak. Tüm adayların 2 aylık süreçte harcayacağı toplam miktar ise 700 milyon TL’yi aşacak. Tüm partilerin aday çıkarması halinde bu rakam çok daha artacak.

Temsili4-1

‘Cep’ten tavlayacak  

Belediye başkan adaylarının seçim sürecinde ilk adresleri ise fotoğrafçılar oldu. Çekilecek fotoğraflar hem broşürlerde hem de seçim bölgesindeki meydan, bulvar, cadde ve sokaklara asılacak afişlerde ve kentin en işlek alanlarındaki billboardlarda kullanılacak. Zamanlarının çoğunu cep telefonlarıyla geçiren gençlerin oylarına talip olan adaylar, sosyal medya uzmanının yanı sıra grafik tasarımcı ve basın danışmanı da edinmek zorunda. Adayların sosyal medya için ayırması gereken miktar ise 750 bin TL’yi bulacak. Bunların yanında seçim otobüsünün ve merkezi alanlardaki binaların kendi fotoğrafları ve parti logosuyla kaplanması, yerel gazete, internet TV, radyo gibi iletişim araçlarına reklam vermesi, metro, İZBAN istasyonlarındaki ekranlar ile Konak Meydanı, Üçkuyular Meydanı, Alsancak gibi alandaki devasa boyutlardaki açık hava ekranlarında yer alması, 11 Mart’ta başlayacak olan Ramazan dolayısıyla düzenlenecek iftar yemekleri ve kahvehane ziyaretlerinde çay ısmarlanması gibi giderler de hesaba katıldığında en az 10 milyon TL'lik bir bütçe oluşturulması gerekecek.

Şakir Sarıçay

'Yerellerle çalışılmalı'

İzmir Ticaret Odası (İZTO) Reklamcılık, Kamuoyu Araştırma, Açıkhava Reklamcılığı ve Organizasyon Komitesi Başkanı Şakir Sarıçay, belediye başkan adayları kadar siyasi partilerin İzmir il başkanlıklarının da seçim kampanyalarında İzmirli reklam ajansları, İzmirli basın danışmanları ve kentteki yerel gazeteler ile çalışması gerektiğini söyledi. Yerel medya ve reklam ajansları ile daha uygun maliyetle seçim sürecini geçirebileceğini aktaran Sarıçay, “Meslek grubumuz, açık hava reklamcılığından sosyal medya reklamcılığına kadar hepsini kapsıyor. Başkan adaylarına önerimiz ise mutlaka kenti tanıyan, bilen ve kaliteli iş yapan isimlerle çalışmalarıdır” dedi. Seçime kadar adayların hem geleneksel hem de dijital mecraları yoğun şekilde kullanacağını vurgulayan Sarıçay, “Özellikle gençlere kendilerini anlatabilmek için sosyal medya araçlarını, youtube kanallarını kullanıp kendilerini öne çıkartacak adımlar atacaklardır. Fakat belli bir yaşın üstündekiler için yerel medya, gazeteler ve radyolar hala ilk sırada yer aldığı için onları da aktif şekilde kullanmalarını öneriyoruz” diye konuştu.

Murat Yavuz

Fotoğrafçıya 50 bin TL

İzmir Fotoğrafçılar Odası Başkanı Murat Yavuz dijitalleşme ile birlikte fotoğrafçılarda iş yoğunluğunun oldukça azaldığını, birçok belediye başkanı adayının kendi arşivinde bulunan fotoğrafları kullanacağını açıkladı. Yavuz, “Asıl hareketlilik adayları takip edecek fotoğrafçı ve kameramanlar da olacak. Fotoğrafçı ve kameraman ücreti günlük 2 bin TL civarında. Yani 25 gün boyunca bir fotoğrafçıyla anlaşsa 50 bin TL verecek” ifadelerini kullandı. Adayların boy fotoğrafı haricinde portre fotoğrafına daha fazla ihtiyacı olacağını da sözlerine ekleyen Yavuz, “İyi bir stüdyoda 10 farklı fotoğraf çekimi ve bu fotoğrafların grafiker tarafından bilgisayar ortamında işlenmesi için yaklaşık 9 ila 15 bin TL arası bütçe ayırması gerek” şeklinde konuştu.  

2 aylık ortalama maliyetler:
Bina giydirme: 750 bin TL
Otobüs giydirme: 250 bin TL
Dijital baskı: 850 bin TL
Billboard kirası: 800 bin TL
Duraklar (8 hafta 100 durak): 1 milyon TL
Toplantı ve iftar organizasyonu: 4 milyon TL
Gazete, radyo reklamı: 750 bin TL
Sosyal medya reklamı: 750 bin TL
Küp ekranlar (8 hafta): 300 bin TL
İkram ve promosyon: 350 bin TL
Fotoğrafçı-kameraman (2 ay): 200 bin TL 
Stant ve personel: 100 bin TL
Basın Danışmanı (2 ay): 100 bin TL
Sosyal Medya Uzmanı (2 ay): 80 bin TL
Stüdyo fotoğrafları: 17 bin TL
TOPLAM: 10 milyon 302 TL

Kaynak: Murat Ervin