Avrupa Komisyonu, Cuma günü yaptığı açıklamada, Avrupa Birliği (AB) üyesi ülkelerden aldığı destekle, Çin menşeli elektrikli araçlara (EV) yönelik yüzde 45'e kadar gümrük vergisi uygulama kararı aldığını duyurdu. Bu, AB'nin en yüksek profilli ticaret davası olarak değerlendiriliyor. Komisyon, bu önlemin, yıl boyunca süren bir anti-sübvansiyon soruşturmasının sonucunda, Çin'in adil olmayan sübvansiyonlarına karşı bir tepki olduğunu belirtti.
AB Üyesi Ülkelerin Oyu ve Almanya'nın Tepkisi
Cuma günü yapılan oylamada, 10 AB üyesi ülkesi gümrük vergileri lehinde oy kullanırken, 5 ülke karşı çıktı ve 12 ülke çekimser kaldı. Önerinin engellenmesi için 15 AB üyesinin, yani AB nüfusunun yüzde 65’ini temsil eden bir nitelikli çoğunlukla karşı oy kullanması gerektiği ifade edildi. Reuters'ın haberine göre, Fransa, İtalya ve Polonya'nın lehinde oy vermeyi planladığı belirtilmişti. Ancak bölgenin en büyük ekonomisi ve önemli otomobil üreticisi Almanya, öneriye karşı oy verdi. BMW CEO'su Oliver Zipse, bu oylamanın "Avrupa otomotiv endüstrisi için fatal bir sinyal" olduğunu belirterek, Brüksel ile Pekin arasında hızlı bir uzlaşmanın sağlanması gerektiğini vurguladı. Volkswagen ise planlanan gümrük vergilerini "yanlış bir yaklaşım" olarak nitelendirdi.
Çin'in Tepkileri ve Gelecek Süreç
Çin Dışişleri Bakanlığı, Reuters'ın yorum talebine hemen yanıt vermedi. Ancak, bu yıl içinde Pekin'in, AB markalı brendi, süt ürünleri ve domuz eti ithalatlarını incelemeye alması, bu durumun bir misilleme olarak görüldüğünü ortaya koyuyor. Avrupa Komisyonu, Çin'in yılda 3 milyon elektrikli araç fazlasının bulunduğunu ve bu araçların ihracat edilmesi gerektiğini, bu rakamın AB pazarının iki katı olduğunu bildirdi. ABD ve Kanada'da uygulanan yüzde 100 gümrük vergileri göz önüne alındığında, bu elektrikli araçlar için en açık pazarın Avrupa olduğu ifade ediliyor.
Komisyon, Çin ile gümrük vergilerine alternatif bir çözüm üzerinde müzakere etmeye devam etmeye istekli olduğunu ve daha önce reddettiği fiyat taahhütlerini yeniden değerlendirebileceğini belirtti. Planlanan gümrük vergileri, Tesla için yüzde 7.8'den, SAIC gibi işbirliği yapmadığı düşünülen diğer şirketler için yüzde 35.3'e kadar değişiklik gösteriyor. Bu vergiler, AB'nin standart yüzde 10'luk otomobil ithalat vergisinin üzerine ekleniyor.