Kullanıcılar arasında yaygın bir merak konusu olan bir soruya değinelim: "B sınıfı ehliyet sahipleri, 125 cc ve benzeri küçük motorları kullanabilirler mi?" Bu soru, sıkça karşılaşılan ve doğru cevabı bilinmeyen bir konuyu gündeme getiriyor. B sınıfı ehliyetle hangi cc aralığında motor kullanılabileceği konusu, birçok sürücü adayı için belirsizlik oluşturuyor. Detaylarıyla bu konuyu inceleyerek, ehliyet sınırları ve motor cc miktarı arasındaki ilişkiyi aydınlatacağız.
B sınıfı ehliyet 125 cc motor kullanabilir mi 2024?
Türkiye'de son yıllarda iki tekerlekli araçlar hızla yaygınlaşıyor. Geçmiş yıllara kıyasla, motosikletlerin sayısında belirgin bir artış görülüyor. 2022'de trafiğe kayıtlı motosiklet sayısı 4 milyonu aşarken, 2023'te ise bu rakamın yaklaşık 1 milyon civarında olması bekleniyor. Avrupa'da, Ocak-Ağustos döneminde Türkiye, en çok motosiklet satışı gerçekleştiren ülke konumunda. Bu artışla birlikte, ehliyet düzenlemeleri de gözden geçirilmekte. İçişleri Bakanlığı bu konuda çalışmalarını sürdürüyor. Mevcut yasaya göre, B sınıfı ehliyet sahipleri 50 CC'ye kadar olan motosikletleri kullanabiliyordu. 50 CC üzeri silindir hacmi olan motosikletler için A1, 500 CC üzeri olanlar için ise A2 türü ehliyet gerekiyordu. Ancak, B sınıfı ehliyet sahiplerinin 125 CC altı motosikletleri kullanabilmesi için çalışmalar başlatıldı. İçişleri Bakanlığı'nın bu yöndeki çalışması 2023 sonuna kadar tamamlanması planlanmıştı ancak henüz Resmi Gazete'de yayımlanmadı. Motosiklet Endüstrisi Derneği (MOTED) Genel Koordinatörü Remzi Öztürk, çalışmanın Avrupa Birliği uyum yasalarıyla ilgili detaylar nedeniyle 2024'e kadar sarktığını belirtti. Yeni düzenleme ile birlikte ehliyet ücreti alınmayacak ve sadece kısa bir eğitim süreci geçirilecek. Öztürk'e göre, bu eğitimi alan B sınıfı ehliyet sahipleri 125 CC altı motosikletleri kullanabilecek ve ehliyetlerinde herhangi bir değişiklik olmayacak.
B sınıfı ehliyet olan kaç cc motor kullanır?
MOTED Genel Koordinatörü Öztürk, ticari amaçla motosiklet kullananların bu düzenlemenin dışında kalacağını belirtti. Bu kişilerin sınava girip yeni ehliyet almalarının gerekeceğini ifade etti. Öztürk, artan motosiklet satışlarının pazar payına da değindi. Çoğunluğunu 125 CC'ye kadar olan araçların oluşturduğu satışların, elektrikli modellerle birlikte yüzde 87'yi bulduğunu söyledi. Bu düzenlemenin üreticiler ve satıcılar için olumlu sonuçlar doğuracağını belirtti. Eğitim konusunda ise, ileri sürüş eğitmeni Zafer Akçay, B sınıfı ehliyet sahiplerine yönelik detayların henüz açıklanmadığını belirtti. Ancak, eğitimin sürücü kursunun eğitmeni ile birlikte uygulanacağını tahmin ettiğini ve kursun sürücüye onay vermesiyle eğitimin tamamlanacağını ifade etti.