Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD) tarafından düzenlenen Afet Farkındalık Eğitimi, ülkemizde sıklıkla yaşanan afetlere karşı bireyleri bilinçlendirmeyi hedefliyor. Özellikle deprem gibi ani felaketlerin öncesi, sırası ve sonrasında doğru davranışları öğretmeyi amaçlayan bu eğitim, toplumun afetlere karşı direncini artırmayı amaçlıyor. Peki Deprem farkındalık eğitimi sınav soruları ve cevaplar nelerdir? İşte detaylar

Eğitim kapsamında işlenen temel konular şu başlıkları içeriyor:

1. "Deprem Olmadan Biz Hazır Olalım"
Bu başlık altında, deprem gibi afetler öncesinde alınacak önlemler ve hazırlıklar detaylı bir şekilde ele alınıyor. Bireylerin, olası bir felakete karşı önceden hazırlıklı olmaları önemle vurgulanıyor.

2. "Deprem Sonrası İlk 6 Saat"
Depremin hemen ardından atılacak adımlar ve bu ilk 6 saat içinde yapılması gerekenler anlatılarak, felaket sonrası durumla başa çıkma becerileri kazandırılıyor.

3. "Afet Farkındalık Eğitimi"
Genel olarak afetlere dair bilgi ve farkındalık seviyesini artırmayı amaçlayan bu bölümde, farklı afet türleri ve bu afetlere karşı alınabilecek önlemler üzerinde duruluyor.

4. "Hareket Engelliler için Tahliye"
Eğitim, hareket engelli bireylerin afet durumlarında güvenli bir şekilde tahliye edilmeleri için özel önlemleri içeriyor.

5. "Görme Engelliler için Deprem Anında Doğru Davranışlar"
Görme engelli bireylerin deprem anındaki doğru davranışları konusunda bilgilendirme ve rehberlik sağlanıyor.

6. "İşitme Engelliler için Deprem Anında Doğru Davranışlar"
İşitme engelli bireylerin afet anındaki özel ihtiyaçlarına yönelik doğru davranışlar eğitimi veriliyor.

7. "İş Yerleri İçin Afet Farkındalık Eğitimi"
İş yerlerinde alınması gereken önlemler ve afet durumlarına karşı işyeri hazırlıkları üzerinde duran bu bölüm, iş dünyasındaki bireyleri afetlere karşı bilinçlendiriyor.

Afet Farkındalık Eğitimi, toplumumuzu afetlere karşı daha dirençli kılma amacı taşıyan kapsamlı bir öğrenim programıdır. Katılımcılara, afet anlarında doğru ve etkili bir şekilde hareket etme becerisi kazandırarak toplumsal güvenliği artırmayı hedefler.

Deprem farkındalık eğitimi sınav soruları ve cevaplar

1) Katılımcılar eğitim programını beğendiler mi sorusu, Kirkpatrick Değerlendirme Modeli'nde yer alan hangi temel düzeyi ifade etmektedir?

A) Öğrenme

B) Davranış

C) Sonuçlar

D) Reaksiyon

E) Hedef

Donald Kirkpatrick tarafından geliştirilen Kirkpatrick Değerlendirme Modeli, hedef odaklı bir yaklaşım benimser. Bu model, eğitim programlarını değerlendirmek için dört temel düzey içerir, bu düzeyler şunlardır:

Tepki (Reaksiyon)
Öğrenme
Davranış (Transfer)
Sonuçlar (Etki)

Eğitim programına katılanların programı beğenip beğenmedikleri sorusu, bu modelde yer alan "tepki" düzeyine aittir.
Bu bağlamda doğru cevap D'dir.

2) Depremden sonra bu afetten etkilenen kişilere psikolojik destek verilmesi afet yönetim sürecinin hangi aşamasıdır?

A) Azaltma/sakınım

B) İyileşme

C) Tepki 

D) Farkındalık

E) Hazırlıklı olma

İyileşme evresi, bir afet sonrasındaki süreci kapsar ve afetzedelerin temel ihtiyaçlarının karşılanmasının ardından başlar. Bu aşamada gerçekleştirilen eylemler arasında tıbbi ve psikolojik destek, sigorta ve kamu sektörü ödemelerinin sağlanması, hasar gören özel mülklerin, kamu mallarının ve altyapının onarımı, afet bölgesinde oluşan enkazın uzaklaştırılması gibi önemli adımlar yer almaktadır.
Bu bağlamda doğru cevap B'dir.

3) Kirkpatrick dört düzeyli değerlendirme modelinde bazı uygulamalarda beşinci aşama olarak kullanılan model hangisidir?

A) Beklentilerin Getirisi

B) Eğitim getirisi

C) Tepki

D) Yatırımın Getirisi

E) Öğrenme

1980'li yıllarda, Dr. Jack J. Philips, Kirkpatrick modeline "Yatırımın Getirisi" (ROI - Return of Investment) aşamasını ekleyerek modeli zenginleştirmiştir. Philips, bu analizin farklı bir seviye olduğunu savunsa da, bu birimin amaçları açısından Yatırımın Getirisi analizi, Kirkpatrick'in dördüncü düzey Sonuç Değerlendirmesi içinde kabul edilebilir bir unsur olabilir. Kirkpatrick'in dört düzeyli değerlendirme modeli, özellikle özel firmalar ve şirketlerin personeline sunduğu eğitim programlarının değerlendirilmesinde en yaygın kullanılan modeldir. Bazı uygulamalarda ise ROI, beşinci aşama olarak da kullanılabilmektedir.
Bu bağlamda doğru cevap D'dir.

4) Bloom Kişisel Becerileri 6 adımda ele almıştır. Bu adımlardan yaratma aşağıdaki şıklardan hangisinde tanımlanmıştır?

A) Öğrenenler yeni bir ürün, süreç veya bakış açısı oluşturur.

B) Öğrenenler öğrendiklerini yeni ve farklı bir şekilde kullanır.

C) Öğrenenler görüşlerini, kavramları veya süreçleri hatırlar.

D) Öğrenenler görüşleri; kavramları veya süreçleri hatırlar.

E) Öğrenenler görüşleri, kavramları veya süreçleri açıklar.

Bloom'un kişisel becerileri altında yer alan altı adımdan biri olan yaratma, bireyin yeni bir ürün, süreç veya bakış açısı oluşturarak öğrenilenleri kullanmasını ifade eder.
Bu bağlamda doğru cevap B'dir.

5) Bireylerin, duyu organları yoluyla çevreleri ile girdikleri etkileşim sonucu davranışlarında meydana gelen uzun süreli değişikliklere ne ad verilir?

A) Öğretme

B) Öğrenme

C) Öğretim

D) Eğitim 

E) Yetiştirme

Bireyler, duyu organları aracılığıyla çevreleri ile etkileşimde bulunduklarında ortaya çıkan uzun vadeli değişikliklere, öğrenme olarak adlandırılan bir süreçle yanıt verirler. 
Bu bağlamda doğru cevap B'dir.

Kaynak: Haber Merkezi