Türkiye'nin otomotiv endüstrisindeki dönüm noktalarından biri olan Devrim arabasının doğuşu, otomobil tutkunlarını ve tarih meraklılarını heyecanlandırmaya devam ediyor. Peki,Devrim arabası ne zaman yapıldı? Devrim arabası hikayesi nedir? Detaylar haberimizde!
Devrim arabası ne zaman yapıldı?
Türkiye'de tasarlanan ve üretilen ilk otomobil Devrim arabası 1961 yılında, dönemin Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel'in talimatıyla, Eskişehir Demiryolu Fabrikası'nda, 129 günde üretildi.
Devrim arabası hikayesi nedir?
1961 yılında Türkiye'de, o dönemdeki Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel'in talimatıyla Eskişehir Demiryolu Fabrikası'nda tasarlanan ve üretilen ilk yerli otomobil olan Devrim'in hikayesi oldukça ilginçtir. Devrim'in tasarımı ve üretimi, Türkiye'nin sanayileşme ve yerli üretim konularındaki çabalarını yansıtan önemli bir döneme işaret eder.
Cemal Gürsel, 15 Mayıs 1961'de Otomotiv Endüstri Kongresi'nde yaptığı konuşmada, ülkenin sanayileşme yolunda önemli adımlar atması gerektiğini vurguladı. Bu kongreden sonra, ülkenin ihtiyaçlarını karşılayacak bir prototip motor ve otomobil üretme talimatını verdi. Bu talimat üzerine, 24 mühendis Türkiye'de tasarlanmış ve üretilmiş bir otomobil geliştirmek için çalışmaya başladı.
Otomobilin üretim süreci oldukça hızlıydı ve sıkı bir program dahilinde tamamlandı. Ancak, üretim aşamasından sadece dört prototip araç çıktı ve seri üretime geçilmedi. Bu durumun birkaç nedeni olabilir. Birincisi, o dönemde Türkiye'de otomobil talebinin sınırlı olması ve yeni bir otomobil markasının gerektirdiği altyapı ve hizmetlerin sağlanmasının zor olmasıydı.
Devrim'in tasarım ve üretim sürecinde yer alan teknik ekip şu şekildedir:
Yönetim Grubu:
- Y. Müh. Emin Bozoğlu
- Y. Müh. Orhan Alp
- Y. Müh. Hakkı Tomsu
- Y. Müh. Nurettin Erguvanlı
- Y. Müh. Mustafa Ersoy
- Y. Müh. Celal Taner
- Y. Müh. Mehmet Nöker
- Y. Müh. Hüsnü Kayaoğlu
- Y. Müh. Necati Peköz
Tasarım Grubu:
- Y. Müh. Nurettin Erguvan
- Y. Müh. Ercan Türer
- Y. Mimar Kemal Elagöz
Motor Şanzıman Grubu:
- Y. Müh. Mehmet Nöker
- Y. Müh. Gültekin Sabuncuoğlu
- Y. Müh. Salih Kaya Sağın
- Y. Müh. Rıfat Serdaroglu
- Y. Müh. Şecaattin Sevgen
- Y. Müh. Kemalettin Vardar
- Y. Müh. Şahin Karadağ
Karoseri Grubu:
- Mak. Müh. Celal Taner
- Y. Müh. Faruk Akyol
- Y. Müh. Samim Özgür
- Y. Müh. Salih Kaya Sağın
- Y. Müh. Hamdi Tahıllıoğlu
- Y. Müh. Ferdi Mertcan Keskin
Diğer Gruplar:
- Süspansiyon ve Fren Grubu
- Elektrik Donanımı
- Döküm İşleri
- Satın Alma İşleri ve Maliyet Hesapları
Devrim'in üretim sürecinde yer alan bu ekip, Türkiye'nin otomotiv endüstrisindeki erken dönem çabalarını ve yerli üretim potansiyelini göstermesi bakımından önemlidir. Ancak, Devrim'in seri üretime geçmemesi ve sadece prototip olarak kalması, o dönemdeki koşullar ve talep düzeyi göz önüne alındığında anlaşılabilir bir durumdur.