Sosyal medya platformlarının yaygınlaşması ile markalar, ürünlerini tanıtmak amacıyla fenomenlerle işbirliği yapma yoluna gitti. Bu fenomenler, ürünleri genellikle hayatlarının doğal bir parçasıymış gibi sunarak takipçilerine aktarıyor.Ticaret Bakanlığı, markalarla işbirliği yaptığını belirtmeden "örtülü reklam" yapan sosyal medya fenomenlerini yakından izlemeye aldı. Dijital platformlarda sosyal medya etkileyicilerinin paylaşımları, gıda takviyeleri, indirimli satış reklamları ve diğer birçok alanda incelemeye tabi tutuluyor.

İHLALLER GÜN YÜZÜNE ÇIKTI

Bazı paylaşımlarda, sağlıkla ilgili beyanlar, klinik, hastane ve doktor yönlendirmeleri, reklamı yasak olan ürünlerin tanıtımı, kozmetik ürün tanımını aşan ifadeler ve takviye edici gıda reklamlarındaki mevzuata aykırı ifadeler gibi ihlaller tespit edildi.

Reklam tanımını açıkça belirtmeyen fenomenlere, "örtülü reklam" nedeniyle ceza kesildi. Reklam Kurulu, sosyal medya fenomenleri ve diğer dijital mecralar üzerinden yapılan reklam paylaşımlarının tüketicilerin davranış kalıpları üzerinde önemli bir etkisi olduğunu vurgulayarak, yılın ilk sekiz ayında toplamda 89 milyon 59 bin 840 TL tutarında ceza uyguladı.

PARA CEZALARI YÜKSELTİLDİ

Geçen yıl mevzuata aykırı reklam yapan bir fenomen için belirlenen idari para cezası 347 bin 128 TL olarak tespit edilmişti. Bu tutar, yeniden değerleme oranında artırılarak 2024 yılı için 550 bin 59 TL’ye yükseltildi.

Tüketicilerin dijital platformlarda korunmasını amaçlayan "Sosyal Medya Etkileyicileri Tarafından Yapılan Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Hakkında Kılavuz" ile "Tüketici Değerlendirmeleri Hakkında Kılavuz" gibi rehberler aracılığıyla bu mecraların düzenlenmesine yönelik çalışmalar sürdürülüyor.

Editör: İpek Kırca