Güncel

Formula 1 DRS nedir? DRS ne zaman kullanılır?

Abone Ol

Formula 1'in hız ve rekabet dolu dünyasında, yarış arabalarının teknik özellikleri ve kullanılan sistemler büyük bir önem taşır. Bu kapsamda, "DRS" olarak adlandırılan Dinamik Arka Kanat Sistemi, merak uyandıran konulardan biridir. Peki, DRS nedir ve ne zaman kullanılır? İşte, bu soruların cevaplarına dair detaylı açıklamalar...

Formula 1 DRS nedir?

Formula 1 yarışlarında heyecanı artıran pek çok faktör bulunmaktadır. Ancak, belki de en dikkat çekici olanlardan biri, yarış sırasında yapılan geçişlerdir. Geçmişte bu geçişler sık sık zorlayıcı ve riskli olabilirdi, ancak günümüzde bu durum değişti. Bunun arkasındaki teknolojilerden biri de "DRS" olarak bilinen Dinamik Arka Kanat Sistemi'dir.

DRS butonu, günümüzde bütün F1 araçlarında mevcut olsa da pilotların her istedikleri zaman kullanabilecekleri bir teknoloji değil. FIA tarafından belirlenmiş kurallara bağlanan sistem, ancak önceden belirlenen DRS aktivasyon alanlarında aktifleştirilebiliyor. Bu aktivasyon alanları genellikle pistlerin düzlükleri veya göreceli olarak düz olan bölgeleri olup, güvenlik amacıyla belirlenirler.

DRS ne zaman kullanılır?

Sıralama turlarında pilotlar, bu sistemi her aktivasyon bölgesinde istedikleri gibi kullanabilirler. Ancak yarış sırasında, DRS'nin aktif hale getirileceği düzlükten bir önceki hız ölçüm noktasında, öndeki rakiple arasında 1 saniyeden daha az zaman farkı olması gerekir. Bu şekilde, rakibini takip eden sürücü düzlükte yaklaşık 20-30 kilometre/saat'e varan hız avantajı yakalayarak geçiş için avantaj sağlar. Sistemin kullanım prensibi tur bindirmeler esnasında da geçerlidir.

Ancak yarışın başlangıcında veya yeniden başlama sırasında ilk iki tur boyunca, pistte bir tehlike veya kaza olması durumunda ve yoğun yağmur koşullarında DRS kullanılamaz.

Formula 1'de DRS sisteminin kullanılmasının amacı geçiş sayısını artırmaktır. DRS öncesi dönemde pilotlar geçiş yapmakta oldukça zorlanırken, günümüzde bu çok daha kolaydır. 2009 yılında tüm Formula 1 sezonundaki geçiş sayısı 211 iken, 2010 yılında bu sayı 452'ye yükseldi. Ancak 2011 yılında DRS kullanımı başladıktan sonra, geçiş sayısı belirgin şekilde arttı. Takip eden yıllarda ise bu trend devam etti ve geçiş sayıları 600 ile 1000 arasında değişim gösterdi.

DRS, sürücülerin belirlenmiş sollama bölgelerinde kullanmalarına izin verilen bir sistemdir. Bir gösterge paneli ışığı, sistem etkinleştirildiğinde sürücüyü bilgilendirir. Sonrasında, pilot direksiyon üzerindeki bir düğmeye basarak sistemi aktifleştirir. Sürücü düğmeyi bıraktığında veya frenleri kullandığında sistem devre dışı bırakılır. DRS aktivasyon düğmesi direksiyon üzerine yerleştirilmeden önce ise pilotlar fren pedalının yanındaki küçük bir pedala basarak sistemi aktifleştiriyorlardı.