Hayat

Gökyüzünde Hızın Efendileri: Dünyanın En Hızlı 10 Uçağı

Hava taşımacılığı her geçen gün daha da gelişirken, hızın ve teknolojinin sınırlarını zorlayan uçaklar da hayranlık uyandırıyor. Dünyanın en hızlı 10 uçağı, mühendislik harikalarıyla adeta gökyüzünde birer sanat eseri gibi süzülüyorlar. Bu uçaklar, hem askeri amaçlar için stratejik öneme sahip hem de sivil havacılığın hız rekorlarını yeniden tanımlıyorlar. Sizler için bu muhteşem hız canavarlarının detaylarını derledik. Gökyüzünde hızın efendilerini keşfetmeye hazır mısınız?

Abone Ol

Kuzey Amerika X-15 - 8200,8 km/s Aslında çoğumuzun düşündüğünün aksine, dünyanın en hızlı uçağı ticari uçuşlar veya askeri amaçlar için geliştirilmedi. Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi (NASA), North American X-15 adını verdiği bir modeli bilimsel çalışmalar ve yüksek hızlı havacılık araştırmaları için özel olarak tasarladı. Dünyanın en hızlı uçağı olarak bilinen bu uçak, 3 Ekim 1967'de 6.70 Mach (yaklaşık 7.200 km/s) hıza ulaşarak bugüne kadar kırılamayan bir rekor kırdı (insanlı uçuş). North American X-15'in bu tarihi uçuşunda pilot koltuğunda William J. Pete Knight oturuyordu. Ses hızının beş katını aşabildiği için süpersonik değil, hipersonik olarak sınıflandırılan bu uçak, rekorlar kitabına birkaç önemli başarıyı kazandırdı: 100 km'den fazla yüksekliğe ulaştı. Ses hızının altı katından (Mach 6.70) daha hızlı uçtu. Hipersonik hızlara ulaşan ilk uçak oldu. North American X-15, uçak yapılarının, malzemelerinin ve kontrol yüzeylerinin hipersonik hızlarda ve çok yüksek irtifalarda nasıl performans göstereceğini araştırmak amacıyla inşa edildi ve 199 araştırma uçuşu gerçekleştirdi. Her bir uçuş yaklaşık on dakika sürdü.

SR-71 Blackbird - 4102.8 km/s Lockheed SR-71 "Blackbird," Amerikan havacılık şirketi Lockheed Corporation tarafından geliştirilen ve üretilen uzun menzilli, yüksek irtifa, Mach 3+ hızında stratejik bir keşif uçağıdır. SR-71, "Blackbird" ve "Habu" gibi çeşitli takma adlarla anılmaktadır. 1966 yılında üretilen SR-71, aslında RS-71 olarak adlandırılacaktı; ancak dönemin ABD Başkanı Johnson'ın isim telaffuzundaki bir hatası sonucu SR-71 olarak bilinmeye başlandı. YF-12A modelinden geliştirilen SR-71, iki kişilik bir mürettebata sahiptir. Tasarımı Clarence "Kelly" Johnson'a aittir. SR-71, radar tarafından tespit edilebilmesine rağmen, çok yüksek hız kapasitesiyle dikkat çeker. 1995 yılında aktif hizmetten çekilen bu uçak, radar yansımalarını önlemek amacıyla siyah bir renkle boyanmış ve gizli bilgileri toplama görevi nedeniyle "Blackbird" adı verilmiştir. Saatte 2.500 mil (3.500 km) hızın üzerinde uçabilen SR-71, en iyi avcı uçaklarından bile daha hızlıdır ve 25.000 metre (95.000 feet) gibi çok yüksek bir irtifada uçabilir. Gelişmiş algılama cihazları ve hava-havaya veya yerden-havaya füzeleri şaşırtma sistemleriyle donatılmıştır. Kızılötesi kameralar, sıcaklık algılayıcıları ve anında veri aktarımı sağlayan vericiler gibi ileri teknolojiye sahiptir. SR-71'in algılayıcıları, saatte 155.000 km²'lik bir alanı tarayabilir. Soğuk Savaş sırasında, SR-71'ler Rusya'nın gizli birliklerini belirlemek ve hedef tespiti yapmak için kullanıldı. Bu uçaklar, Amerika'nın keşif uçakları ve casusluk operasyonlarının önemli bir parçasıydı ve 1991'de Sovyetler Birliği'nin dağılmasında büyük rol oynadı. 1990 yılında yapılan testlerde, SR-71'in saatte 5682 km hızla uçtuğunda dış sıcaklığın 1500°F'ye (yaklaşık 815°C) ulaştığı, ancak uçağın hareket kabiliyetinin etkilenmediği gözlemlenmiştir. SR-71, A-12 temel alınarak tasarlanmış ve modernize edilmiştir. Rus Hava Kuvvetleri'ndeki karşılığı ise Tu-22 "Blinder" Tupolev savaş uçağıdır.

Lockheed YF-12 - 4100,4 km/s MiG-25 (Rusça: Микоян и Гуревич МиГ-25) (NATO rapor ismi: "Foxbat"), Rus Mikoyan Gurevich Tasarım Bürosu (OKB) tarafından geliştirilen ve üretilen üçüncü nesil bir avcı/önleyici ve yüksek hızlı keşif uçağıdır. İlk prototipi 1964 yılında uçuş gerçekleştiren Foxbat, sesten üç kat hızlı uçabilme yeteneği, güçlü radar sistemi ve uzun menzilli havadan havaya füze donanımıyla dönemin Batılı gözlemcilerini hayli endişelendirmiştir. Bu endişeler, orta vadede ABD'nin F-15 Eagle savaş uçağını geliştirmesine yol açan nedenlerden biri olmuştur. 1972 yılında Sovyet Hava Savunma Kuvvetleri'nde (PVO Strany) hizmete giren MiG-25'in yetenekleri, programın gizliliği nedeniyle 1976 yılına kadar tam anlamıyla anlaşılmamıştır. Bu yıl, Rus MiG-25 pilotu Viktor Belenko'nun uçağıyla Japonya'ya iltica etmesiyle Batılı gözlemciler bu yeni ve gizemli Sovyet uçağını yakından inceleme fırsatı bulmuşlardır. İki büyük turbojet motoru, vakumlu tüplerden (lambalı devre) oluşan elektronik altyapısı ve hafif ve ucuz materyallerin kullanıldığı üstyapısıyla MiG-25'in, abartıldığı kadar karmaşık olmadığı, aksine son derece basit ama işlevsel bir tasarıma sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Bugüne dek 1.182 adet üretilen MiG-25, Cezayir ve Suriye hava kuvvetlerinde sınırlı sayıda hizmet vermektedir.

MiG-25 - 3916,8 km/s Uçak, 3916,8 km/s hızında uçma kabiliyetine sahip. Herhangi bir askeri uçak, belirli sorunları çözmek ve düşman uçaklarına karşı koymak için üretilir. Amerikan keşif uçaklarıyla, özellikle SR-71 ile savaşmak için geliştirilen MiG-25, bu şekilde ortaya çıktı. MiG-25'in benzersizliği, 25 kilometre yükseklikteki hava hedeflerini yüksek hızda vurabilmesidir. Uçak birkaç çatışmada yer aldı ve yüksek savaş performansı gösterdi. Üretim yılları boyunca, bazıları hala birkaç ülkede hizmette olan 1100 uçak üretildi.

Bell X-2 Starbuster - 3911.9 km/s 3911.9 km / s hıza sahip uçağın en yüksek hızlarında çalışma koşulları test edildi ve incelendi. Deneysel araştırma ve geliştirme olmadan hızı artırmak imkansız olurdu. Amerikalılar bu uçağı, bu amaçla geliştirdi. Bell X-2 Starbuster, uçağın çalışma koşullarını en yüksek hızlarda test etmek ve incelemek için kullanıldı. Araştırma 1954'te başladı, ancak birkaç yıl sonra aşamalı olarak rafa kaldırıldı. Testler sırasında, Mach 3.196'da bariyerini kıran uçağın pilotu, aracın patlamasına neden olan bir hata yaptı. Bununla birlikte, bu dönemde elde edilen hız, bugüne kadarki en yüksek hızlardan biri olmaya devam ediyor.

XB-70 Valkyrie - 3672 km/s North American XB-70 "Valkyrie", USAF Stratejik Hava Komutanlığı'nın 1950'lerde Mach 3 hızında uçabilecek bir nükleer bombardıman uçağı talebine yanıt olarak tasarlanmıştı. Bu olağanüstü uçak, Sovyetler Birliği'nde büyük bir endişe yarattı ve MiG-25 Foxbat programının başlatılmasına neden oldu. İki prototipin 1960'larda başarılı uçuşlar gerçekleştirmesine rağmen, önerilen yüksek maliyetler nedeniyle proje iptal edildi. Prototiplerden biri 1966'da bir hava kazasında kaybedildi, diğer prototip ise ABD Hava Kuvvetleri Ulusal Müzesi'nde sergilenmektedir.

MiG-31 - 3463,92 km/s MiG-31 (Rusça: Микоян МиГ-31; NATO kod adı: Foxhound), Mikoyan Gurevich tarafından geliştirilen, yüksek irtifada görev yapan iki kişilik, çift motorlu bir önleme uçağıdır. İlk uçuşunu 16 Eylül 1975'te gerçekleştiren bu uçak, 6 Mayıs 1981'de hizmete girmiştir ve halen etkin hizmettedir. MiG-31, selefi olan MiG-25 "Foxbat" temel alınarak tasarlanmış ve onun yerini almak üzere geliştirilmiştir. Bu uçak, nükleer füzeler, casus uçakları ve bombardıman uçaklarını engellemek veya imha etmek için özel olarak tasarlanmıştır. Mikoyan tasarım bürosu tarafından yaratılan bu uçak, MiG-25'ten aldığı tasarım öğeleriyle dikkat çeker. Rus Hava Kuvvetleri ve Kazakistan Hava Kuvvetleri tarafından halen kullanılan MiG-31, yaklaşık 480 adet üretilmiştir. Birim maliyeti 57-60 milyon ABD doları arasında değişen bu uçak, dünyanın en hızlı savaş jetlerinden biri olarak bilinir. Soğuk Savaş'ın sona ermesi ve Sovyetler Birliği'nin 1991'de dağılmasının ardından Rusya ve Kazakistan bu uçakları kullanmaya devam etmiştir. 2020'de yapılan bir duyuruda, Rusya Savunma Bakanlığı, mevcut MiG-31 uçaklarının hizmet ömrünü 2.500 saatten 3.500 saate çıkarma planlarını açıklamış ve bu uçakların 2030 veya sonrasına kadar hizmette kalmasının beklendiğini belirtmiştir.

McDonnell Douglas F-15 Eagle - 3065 km/s F-15 uçağının maksimum hızı 3065 km/s'ye ulaşabiliyor. Yetmişli yılların ortalarında ilk kalkışını yapan uçak, tüm hava koşullarına dayanıklı bir Amerikan savaş uçağı olarak tanındı. Yaşına rağmen, ABD silahlı kuvvetlerinde bu güne kadarki hizmet eden ve en az 5 yıl daha hizmet etmesi beklenen en başarılı uçaklardan biri olarak kabul edilir. Üretimleri bu güne kadar devam ediyor. F-15'in modernizasyonu sayesinde, avcı uçağı 4. nesle yükseltildi. 18 tonluk dev uçak, Mach 2.5 hızına (sesten 2.5 kat hızlı) çıkmasını sağlayan iki güçlü motora sahip. Bu uçak Amerika'nın müttefikleri arasında da çok popüler ve bu ülkelere 1.200 uçak teslim edildi. Savaş uçağı, standart mühimmatının yanında ekstra silahla da donatılabiliyor. Bu silahlar uçağın yüzden fazla operasyonda kullanılmasını sağladı.

General Dynamics F-111 - 3060 km/s F-111'in hızı 3060 km/s'ye ulaşabiliyor. En hızlı uçak listesindeki dokuzuncu uçak, taktik görevleri gerçekleştirmek için tasarlanmış bir bombardıman uçağı. Mach 2.5 (sesten 2.5 kat hızlı) hızda uçma yeteneğine sahip. Bombardıman uçağı 90'ların sonuna kadar operasyonel görevlere katıldı. Savaş görevleri için donatılan uçak, nükleer mühimmat dahil 14,3 ton bomba taşıma kapasitesine sahip. Ana silahın yanı sıra bir top, 9 füze taşıyabiliyor. Bu model, F-111'in yüksek hızlı olanlar da dahil olmak üzere birçok avantaj sağlayan değişken kanatlarıyla öncü bir model olarak biliniyor.

Su-27 - 2876.4 km/s Modernize edilen Su-27, maksimum 2876.4 km / s hıza sahip ve Mach 2.35 (sesten 2.35 kat hızlı) hıza ulaşmayı başardı. Uçak Sovyet döneminde geliştirildi. Sonraki yıllarda, tekrar tekrar modernize edildi ve geliştirildi. Bu da Mach 2.35 hattına yaklaşmasını mümkün kıldı. Uçak, iki jet motoruna sahip. İlk kez, Sovyet yapımı bir askeri uçakta bir uçtan uca kontrol sistemi kullanıldı. Savaş aracı, o sırada ortaya çıkan yeni Amerikan F-15 avcı uçağıyla yüzleşmesi için geliştirildi. Sovyet uçak tasarımcıları bu uçakla, yalnızca Amerikan muadili özelliklerine değil, aynı zamanda birçok açıdan onu aşan bir uçak geliştirmeyi başarmıştı. Su-27, güçlü ateşli silahlara, orta ve kısa mesafelerde hava muharebesi için 10 füzeye sahipti. KAYNAK: HABER MERKEZİ