İzmir’in 2024 yılı 9 ay 10 günlük kaza raporu açıklandı. Açıklanan verilere göre, İzmir’de toplam 10 bin 850 kaza gerçekleşti. Bu kazaların yüzde 34’ünün nedeni araç hızını yol, hava ve trafiğin gerektiği şartlara uydurmamak olurken, yüzde 18’inin nedeni kavşak, geçit ve kaplamanın dar olduğu yerlerde geçiş önceliğine uymamak oldu. Kazaların yüzde 10’u dönüş kurallarına uyulmadığı için, yüzde 9’u şerit değiştirme kuralına uyulmadığı için, yüzde 8’inin nedeni de arkadan çarpmadan oldu. Yüzde 4’ü manevralara uymamaktan olurken, yüzde 3’ünün nedeni de taşıt giremez kuralına ihlal edilmesinden dolayı meydana geldi.

‘Park sorunu var’

İzmir'deki en büyük eksikliğin yol sorunu olduğunu dile getiren İntepe, “İzmir'in genel olarak bir yol sorunu var. Yeni yollara ve yeni çevre yolu bağlantılarına ihtiyaç var. Aynı zamanda park etme sorunları var. İzmir’de yayalaştırmaya ihtiyaç var. İzmir, çok güzel bir dünya kenti, bir turizm kenti. Avrupa’da gezdiğimiz ülkelerdeki gibi daha yayalaştırılmış trafik ortamına ihtiyacı olan bir yer. Hem turizm anlamında kazanımları artar. Hem trafik güvenliğinde de bana göre emniyet yeniden sağlanır” diye konuştu. 

Mert İntepe-1

‘Ortak paylaşım alanı’

Trafik kazaları incelendiğinde yüzde 98’inin nedeninin araç kullanıcılarının davranış hatası sonucu olduğunu vurgulayan İntepe, “Bazen kuralı ihlal etmek, bazen kendine çok güvenmek, bazen araca çok güveniyor olmak. Sürücülerin, deneyimlerimden dolayı burayı da avcumun içi gibi biliyorum deyip de trafik kazalarına karışmak mümkün. Bulunduğunuz şehrin trafikle ilgili gerçekleri var. Araç sayısı var, kalabalık olan saatler var, hava şartlarının kötü olduğunda durumlar değişir. Aracın lastiği kış lastiği ya da yaz lastiği olabilir. Takip mesafesine uyulmuyordur. Hız limitlerini sürücü kendine göre belirliyordur. Bu durumların hepsi kazaya yakın gidildiğini belirtir. Nezaket güzergahından, saygıdan uzaklaşıldığında da kazayı o kadar yakınlaşırız ki başkasının yaptığı hatada bile kazaya karışılabilir. 
Ama trafik aslında ortak bir paylaşım alanı” ifadelerini kullandı.

Kazalarda erkekler önde

İzmir'in kaza raporları, erkeklerin sosyal medyadaki tezini de çürüttü. 2024 yılının ilk 9 ay 10 gününde İzmir'de toplam 7 bin 801 sürücü kazaya karıştı. Kazaya karışan 7 bin 801 sürücünün 6 bin 920'si erkek olurken, sadece 881 tanesi kadın olarak kayıtlara geçti. 2024 yılında erkekler kazalarda yüzde 89 oranıyla başrolde olurken, kadınların kazaya karışma oranı yüzde 11 seyrinde kaldı. 
Oranı değerlendiren İntepe, “Sürücülüğün kadını ya da erkeği olmaz. Deneyim, tecrübe, yetkinlik, yıllık kilometre ortalamasının fazla olması, manevra kabiliyeti gibi durumlarla farklar olabilir. Çok iyi bir kadın sürücü, çok iyi de bir erkek sürücü olabilir. Aynı zamanda çok kötü erkek sürücü, çok tecrübesiz bir kadın sürücü de trafikte karşınıza çıkabilir. Bunlar birbirinden farklı konular. Buradaki mesele ehliyet sisteminin daha öğreticilik noktasını geliştirmek ve insanların trafikte kullanım ergonomisi. İlk ehliyet alındığında trafikte araç kullanabiliyor mu? Önemli olan bu. Bunun kadını erkeği yok. Birçok insan kullanamıyor. Çok net, görüyoruz bunu. En önemlisi manevra problemleri ve uzun yol tecrübeleri, gece araç kullanımı gibi problemler karşımıza çıkınca biz buna bir isim takıyoruz. Yeni sürücü ya da kadın sürücü diyoruz. O zaman da bir yaftalama ortaya çıkıyor. Ben böyle bir şeye inanmıyorum da kabul etmiyorum da” dedi.

‘Denetimler sıkılaştırılmalı’

Kazaları en aza indirmek için sadece dikkatli olmanın yetmeyeceğini belirten İntepe, “Daha doğru kuralları denetim olarak sahaya indirmek gerekir. Nasıl Avrupa ülkelerindeki kurallara uyma noktasında insanlar emniyet, güvenlik şapkasını ya da gömleğini üstüne giydiklerinde hayat daha kolay olabiliyorsa İzmir’de böyle olabilir. Kuralları netleştirmek lazım. Motosikletli için scooter için elektrik araçlar için her an trafik yeni bir denetimle takip edilmek zorunda” dedi.

Kaynak: Filiz Erol