Japon üretkenlik metodolojileri sizin için uygun mu? (2)

Abone Ol

Geçen hafta ilk bölümü yayınlanan Japon üretkenlik metodolojileri ile ilgili yazımın ikinci kısmını sunuyorum. 

4. Jidoka

‘Otonomasyon’ olarak da bilinen Jidoka, ürün geliştirme ve üretiminde kaliteyi garanti eder. Hataları tespit ederek aksiyon alınmasını sağlar. Birçok kişi “akıllı otomasyon”dan “insan dokunuşlu otomasyon” olarak bahseder.

Jidoka’da dört adım vardır:

  • Bir sorunu tanımlayın.
  • İşlemi derhal durdurun.
  • Sorunu çözün.
  • Sorunun kökenine inin.

Herhangi bir işletme sahibi, tüm operasyonu durdurmadan kalite sorunlarını çözmek için bu dört adımı uygulayabilir.

Jidoka temel olarak, iş kalitenizi yüksek tutarken hataları tespit eder.

5. 5S — Sort, Set in Order, Shine, Standardize, Sustain

5S, işyerini temizlik, düzen ve verimlilik sağlamak açısından organize etmeye yönelik bir Japon sistemidir. 5S’ler arasında şunlar yer alır:

  • Düzenleme. Çalışma alanınızı olabildiğince düzenli bir hale getirin.
  • Sıraya koyun. Kalan öğelerin mantıksal olarak düzenlendiğinden emin olun.
  • Parlatın. Çalışma yerinizi düzenli olarak temizleyin.
  • Standartlaştırın. Herkesin 5S uygulamalarını nasıl uygulayacağını bilmesini sağlamak için bunları belgelendirin.
  • Devam ettirin. 5S uygulamalarını sürdürün.

5S yöntemi verimliliği ve üretkenliği artırmanın basit ama etkili bir yoludur. Ayrıca daha üretken ve olumlu bir çalışma ortamına da katkıda bulunabilir.

Japon tarzı başlamak için bazı ipuçları:

  • Depolama alanlarını düzenleyin, eşyaları etiketleyerek ve renk kodlayarak organize edin.
  • Haftalık veya aylık temizlikler planlayarak çalışma alanını düzenli tutun. Bunun için takvim hatırlatıcıları kullanabilirsiniz.
  • Ekibinizi 5S’e dahil ederek hesap verebilirlik ve sahiplenme duygusu yaratın.

6. Muda, Mura ve Muri

Muda, Mura ve Muri Japoncada farklı atık türlerini ifade eder.

  • Muda, bir ürüne veya hizmete çok az veya hiç değer katmayan bir faaliyettir.
  • Bir süreçte mura, dengesizlik veya tutarsızlığı ifade eder.
  • Bir kişi veya makine üzerindeki stres veya aşırı yüklenmeye de muri denir.

Üretkenliği artırmak için muda, mura ve muri ortadan kaldırılmalıdır. Bunu yapmanın iyi bir yolu, israfı tespit edip ortadan kaldırmak, iş akışını iyileştirmek ve stresi azaltmaktır.

7. Shinrin — Yoku

Shinrin-Yoku olarak da bilinen orman banyosu, kendinizi doğanın rahatlatıcı atmosferine bırakmayı içerir. Araştırmacılar uzun zamandır doğanın odaklanmayı artırdığını ve stresi azalttığını belirtmektedirler.

Genel olarak, tembelliği yenmek için Shinrin-Yoku çok ihtiyaç duyulan bir enerji artışı sağlayabilir. Örneğin, molanızı dışarıda kısa bir yürüyüş yaparak geçirebilirsiniz. Çalışmalar, mümkün olduğu takdirde, haftada iki saati parklar, ormanlık alanlar ve plajlar gibi doğada geçirmenin sağlık ve refahı iyileştirdiğini göstermektedir.

8. Ho-Ren-So

Japoncada horanso ıspanak anlamına gelir. Peki bunun üretkenlikle nasıl bir ilişkisi var?

Sağlıklı bir besin olmasının yanı sıra ıspanak üretken bir yöntem değildir. Ancak en önemli kısımları Houkoku, Renraku ve Soudan’dır, bunlara Hou-Ren-Sou veya Ho-Ren-So diyebilirsiniz.

  • Houkoku (報告; ほうこく) rapor anlamına gelir.
  • Renraku (連絡; れんらく) iletişim veya temas anlamına gelir.
  • Soudan (相談; そうだん) danışmak veya tavsiye istemek anlamına gelir.

1980'lerde Yamatana Security’nin eski başkanı Tomiji Yamazaki, Ho-Ren-So terimini ortaya attı. “Şirketinizi Ho-Ren-So ile güçlendirin” adlı kitabının yayınlanmasıyla fikir tüm Japonya’ya yayıldı.

Bir çalışan için Ho-Ren-So en temel becerilerden biridir. Çalışan eğitimi sırasında yeni personel Ho-Ren-So’yu öğrenir. Şirketteki iletişimin etkili olması için prensiplere hakim olmak gerekir.

Ho-Ren-So, firmaların sorunlarını hızlı bir şekilde çözmelerine ve tekrarlamalarını önlemelerine yardımcı olma avantajına sahiptir. Ayrıca, bilgilendirildikten sonra tüm ekip üyeleri görevlerinin sorumluluğunu alabilirler.

9. Wabi-Sabi

Wabi-Sabi’nin temel fikirlerinden biri, üretkenlik açısından, hataları kabul etmeyi ve mükemmeliyetçi eğilimleri bırakmayı teşvik ederek daha sağlıklı ve daha dengeli bir çalışma biçimini ortaya koymaktır.

Hataları öğrenme fırsatları olarak kabul ettiğinizde, daha etkili bir şekilde büyüyebilir ve öğrenebilirsiniz. Mükemmellik diye bir şey olmadığı için, ilerleme öncelik olmalıdır.

Başlamak için bilmeniz gerekenler:

  • Öz şefkati uygulamak için, kusurlara bakmaksızın çabalarınızı ve ilerlemenizi kabul edin.
  • Farklı uygulamaları kullanarak farkındalık meditasyonu becerilerinizi geliştirin.
  • Deneyimlerinizi ve zorluklarınızı meslektaşlarınızla paylaşarak kırılganlık ve gelişim kültürünü yaratın.

Japon üretkenlik metodolojileri nasıl kullanılır?

Japon üretkenlik metodolojilerini birçok farklı şekilde kullanmak mümkündür. Akılda tutulması gereken birkaç ipucu şunlardır:

  • Küçük başlayın. Bir kerede çok sayıda değişiklik yapmaya çalışmaktansa, bir seferde birkaç değişiklik yapmaya çalışın. Başka bir metodolojiye geçmeden önce, birinde ustalaşın ve onu iyi anlayın.
  • Esnek olun. Metodolojileri kendi tercihlerinize ve ihtiyaçlarınıza uyacak şekilde uyarlamak sorun değildir. Üretkenlik açısından, herkese uyan tek bir çözüm yoktur.
  • Sabırlı olun. Üretkenlik metodolojilerinden elde edilen sonuçların ortaya çıkması zaman alır. Hemen sonuç görmezseniz cesaretiniz kırılmasın.

Son söz

Daha verimli ve üretken olmak istiyorsanız, Japon üretkenlik metodolojileri sizin kişiliğiniz için değerli olabilir. Yukarıdaki ipuçlarını takip ederseniz, bu metodolojileri hayatınızı ve kariyerinizi iyileştirmek için kullanabilirsiniz.