Elektrikli araçlar, küresel olarak sürdürülebilir bir geleceğe doğru atılan önemli adımlardan biri olarak dikkat çekiyor. Ancak, vatandaşlar giderek artan bir şekilde, bu teknolojinin benimsenme hızını ve etkisini merak ediyorlar. "Kaç elektrikli araç satıldı?" ve "Elektrikli araç satışları ne kadar arttı?" gibi sorular, sadece tüketicilerin değil, aynı zamanda endüstri uzmanlarının da dikkatini çekiyor. Şimdi, bu merakı gidermek adına, son veriler ışığında elektrikli araç satışlarındaki güncel durum ve trendler üzerine bir bakış...

Elektrikli araç satışları ne kadar arttı? 

Türkiye'de "tam elektrikli" otomobil satışı, 2023'ün aynı dönemine kıyasla göz alıcı bir artış göstererek yılın ilk çeyreğinde yüzde 275,9 oranında yükseldi ve 14.158 adede ulaştı.

Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) verilerine göre, Türkiye otomobil ve hafif ticari araç pazarı, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 25,2 oranında büyüyerek 295.519 adede çıktı.

Bu dönemde otomobil satışları yüzde 33,05 artarak 233.389'a yükselirken, hafif ticari araç satışları da yüzde 2,6 artışla 62.130 adet olarak kaydedildi.

Benzinli otomobiller, satış sıralamasında 156.396 adetle ilk sırayı korurken, hibrit otomobiller 33.131 adetle ikinci sıraya yerleşti. Dizel otomobil satışları 25.268 adetle gerçekleşirken, otogazlı otomobil satışları ise 2.038 adet olarak belirlendi. Yalnızca elektrikle çalışan "tam elektrikli" otomobil satışları ise 14.158 adede ulaştı.

Araçların bataryalarını şarj etmek için benzinli motor jeneratörlerle elektrik motorlarını çalıştırarak tekerleklere güç sağlayan (uzatılmış menzil) araçlar da dahil edildiğinde, elektrikli otomobil satış rakamı 16.556'ya yükseldi. Uzatılmış menzil otomobiller, Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu (GTIP) olarak "elektrikli" sınıfında değerlendiriliyor.

Yılın ilk çeyreğinde, benzinli otomobil satışlarında yüzde 33,3 artış yaşanırken, dizel otomobil satışlarında yüzde 19,5 ve otogazlı otomobil satışlarında yüzde 26,2 düşüş gözlendi. Hibrit otomobil satışları yüzde 71,8, "tam elektrikli" otomobiller ise yüzde 275,9 oranında arttı.

Kaç elektrikli araç satıldı? 

Dizel otomobil satışlarındaki düşüşün ana nedenlerinden biri, küresel üreticilerin dizel otomobil üretimini durdurma sürecinin devam etmesi ve yeni dizel otomobillerin pazara sunulmaması olarak gösteriliyor.

Geçen yılın ilk çeyreğinde yüzde 66,9 olan benzinli otomobillerin satışlardaki payı, bu yılın aynı döneminde yüzde 67'ye yükseldi. Dizel otomobillerin payı yüzde 17,9'dan yüzde 10,8'e gerilerken, otogazlı otomobillerin payı da yüzde 1,6'dan yüzde 0,9'a indi.

"Tam elektrikli" otomobillerin toplam satışlardaki payı yüzde 2,1'den yüzde 6,1'e; hibritlerin payı ise yüzde 11'den yüzde 14,2'ye yükseldi. "Tam elektrikli", uzatılmış menzil elektrikli ve hibrit otomobiller bir arada ele alındığında, toplam pazarın yüzde 21,3'ünün elektrikli motorlu araçlardan oluştuğu gözlendi.

Mart ayında toplam 5.903 adet "tam elektrikli" otomobil satışı gerçekleşti ve böylece "tam elektrikli" otomobillerin mart ayındaki pazar payı yüzde 6,8 olarak kaydedildi.

Türkiye'de bu yılın toplamında 120.000 adet elektrikli otomobil satışının beklendiği ve sektör temsilcilerinin, elektrikli otomobil pazarının büyümesiyle birlikte üreticilerin en son modellerini Türkiye'de sunmaya devam edeceklerini ifade ettikleri belirtildi.

Kaynak: Haber Merkezi