Son zamanlarda internet kullanıcılarının yoğun ilgisini çeken konulardan biri, "Kamu işçisi nedir?" ve "Kamu işçisi kimleri kapsar?" gibi sorular oldu. Kamu sektöründe çalışan ve hukuken işçi statüsünde olan bu kişilerin tanımı ve kapsamı, iş gücü piyasasında ve kamu yönetiminde önemli bir yer tutuyor. Bu soruların cevapları, çalışma hayatı ve işçi hakları konusundaki bilinçlenmeyi artırırken, kamu işçilerinin statüsü ve haklarına ilişkin tartışmaları da beraberinde getiriyor.
Kamu işçisi nedir?
Kamu işçileri, Devlet Personel Başkanlığı ve Maliye Bakanlığı'nın görüşlerine dayanılarak Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen görevlerde, belirli ücret ve adet sınırları içinde sözleşme ile çalıştırılan ve işçi sayılmayan bireylerdir. Kamu görevlisi terimi ise, kamu sektöründe çalışan ve hukuki durumları farklı olan tüm görevlileri kapsar.
Kamu işçisi kimleri kapsar?
Devlet memurları, YÖK Personel Kanunu'na tabi öğretim elemanları, hakim ve savcılar, askeri personel, kadrolu ve sözleşmeli personel, sözleşmeli öğretmenler ve sağlık personelini içeren birçok personel kategorisi, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'na tabidir.
2011 yılında yürürlüğe giren 6111 sayılı Kanun ile 657 sayılı Kanun'daki sicil raporlarına ilişkin düzenlemeler yürürlükten kaldırılmıştır. Bu nedenle, Devlet memurları için sicil raporu doldurulmayacaktır ve geçmiş yıllara ait sicil raporları beşinci yılın sonuna kadar saklanacaktır.
Diğer yandan, 657 sayılı Kanun dışındaki kanunlarda sicil ve değerlendirme ile ilgili hükümlerde herhangi bir değişiklik yapılmamıştır. Bu sebeple, diğer kanunlarda yer alan sicil konusundaki hükümler, 657 sayılı Kanun'a atıf yapan hükümler uygulanamadığı için artık geçerli değildir.