Köy Enstitüleri, Türkiye'nin eğitim sistemine yön veren önemli bir reform hareketinin ürünüdür. Ancak, bu hareketin ne zaman ve kimler tarafından başlatıldığını bilmek, bu kurumların kökenlerini anlamak için temel bir adımdır. Köy Enstitüleri'nin kuruluşu ve kurucuları hakkında yapılan araştırmalar, Türkiye'nin eğitim ve kalkınma vizyonunun şekillenmesindeki önemli aktörleri gün yüzüne çıkarmaktadır. Peki, Köy enstitüleri ne zaman açıldı? Köy enstitülerini kuran kimdir? Tüm detaylar haberimizde.

Köy enstitüleri ne zaman açıldı?

Türkiye Cumhuriyeti'nin eğitim alanında önemli bir dönüşüm projesi olan Köy Enstitüleri, 17 Nisan 1940 tarihli ve 3803 sayılı yasa ile ilkokullara öğretmen yetiştirmek amacıyla kurulmuştur. Dönemin Milli Eğitim Bakanı Hasan Ali Yücel'in liderliğinde yürütülen bu proje, Türkiye'nin kırsal kesiminde yaşayan ve ilkokul mezunu çocukların eğitim alıp köylerine dönerek öğretmenlik yapmalarını hedeflemiştir.

Cumhurbaşkanı İsmet İnönü önderliğinde, Milli Eğitim Bakanı Hasan Ali Yücel ve İsmail Hakkı Tonguç'un çabalarıyla şekillenen Köy Enstitüleri, tarıma elverişli ve demiryolu ağlarına yakın 21 bölgede kurulmuştur. Bu enstitülerde öğrenciler, geleneksel eğitimin yanı sıra modern tarım teknikleri üzerine de eğitim almış ve tarımsal verimliliği artırmak için çalışmışlardır.

Köy enstitülerini kuran kimdir?

Öğrencilerin eğitim süresi toplamda 5 yıl olup, yaz aylarında en fazla 45 gün izin verilmiştir. Haftalık ders programı 44 saat olarak belirlenmiş ve genel kültür, meslek dersleri, tarım ve tarım etkinlikleri derslerine eşit bir şekilde ayrılmıştır. Her mezunun öğretmenlik diplomasında hem bir meslek hem de tarım branşı belirtilmiştir.

Müzik eğitimi de önemli bir yer tutmuş, her öğrencinin bir müzik aleti çalması zorunlu kılınmıştır. Ayrıca, enstitünün işleyişinin geliştirilmesi ve sorunların çözülmesi için hafta sonları öğrencilerin katıldığı Cumartesi toplantıları düzenlenmiştir. Tüm bu süreçlerde öğretmen ve usta öğrenciler rehberlik yapmış ve enstitünün işleri öğrenciler tarafından yürütülmüştür.

Yeni kurulan enstitülere destek olmak amacıyla önceki enstitülerden "yardım ekipleri" gönderilmiş ve her enstitü kendi bölgesindeki köy okullarından mezun olan öğrencileri kabul ederek bu köylerdeki eğitim sorumluluğunu üstlenmiştir. Bu sayede, Köy Enstitüleri Türkiye'nin eğitim ve tarım alanında önemli bir dönüşümünü sağlamış ve kırsal kesimdeki toplumsal kalkınmaya katkıda bulunmuştur.

Kaynak: Haber Merkezi