Türkiye, 2023/24 kuru incir sezonunu başarılı bir ihracat performansıyla tamamladı. Geçen sezona kıyasla yüzde 12’lik artışla 292 milyon dolar gelir elde eden kuru incir sektörü, miktar bazında ise yüzde 13’lük bir düşüşle 63 bin 762 ton ihracat gerçekleştirdi. 2022/23 sezonunda kuru incir ihracatı 259 milyon dolar seviyesindeydi.
İş birliğinin başarısı
Kuru incirin ortalama ihraç fiyatının dolar bazında yüzde 29 artarak 3 bin 545 dolardan 4 bin 580 dolara yükselmesi, ihracat gelirinin artmasında etkili oldu. Türkiye, dünya kuru incir üretimi ve ihracatında lider konumunu korurken, Ege İhracatçı Birlikleri Sürdürülebilirlik ve Organik Ürünler Koordinatörü Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık, sektördeki başarının üreticiler, tüccarlar, üniversiteler, kamu ve ihracatçıların iş birliğiyle sağlandığını vurguladı.
Çeşitli önlemler
Sektörde kaliteyi artırmak ve aflatoksin ile okratoksin sorunlarını minimize etmek amacıyla çeşitli önlemler alındığını belirten Işık, üreticilere kerevet ve ilek torbası dağıtımı gibi uygulamaların uzun yıllardır devam ettiğini söyledi. Ayrıca, ihracatçı firmaların denetim yapabilmesi için UV lambaların dağıtıldığını ifade etti.
300 milyon dolar hedef
2024/25 sezonu için hazırlıkların sürdüğünü dile getiren Işık, yeni sezonda 300 milyon dolar ihracat hedeflediklerini belirtti. Uzak pazarlar stratejisinin başarıyla hayata geçirildiğini söyleyen Işık, özellikle Amerika ve Uzakdoğu ülkelerine yapılan ihracattaki artışın dikkat çekici olduğunu kaydetti. ABD, 2023/24 sezonunda 59 milyon 377 bin dolarlık ihracatla en büyük pazar olurken, Fransa ve Almanya da en çok ihracat yapılan ülkeler arasında yer aldı.