Ülkemizde tüketilmese de özellikle Asya ve Avrupa mutfaklarında beğenilerek yenilen kurbağa bacağı, mesane, şırdan, bağırsak ve salyangozu ihracatı ülkemize 102 milyon 844 bin dolarlık döviz kazandırdı. Yapılan ihracatla ilgili bilgi veren Türkiye Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçı Birlikleri Sektör Kurulu Başkanı Sinan Kızıltan, “Türkiye geneli ocak-eylül döneminde 1 milyon 481 bin 884 dolar kurbağa bacağı ihracatı, 263 bin dolar şirden ihracatı yapıldı. 27,6 milyon dolar hayvan bağırsağı, 23 milyon dolar hayvan mesaneleri, 38 milyon dolar tavuk sakatatı ve 12,5 milyon dolar deniz salyangozu ihracatı gerçekleştirildi. 2024 yılında şirden ihracatının tamamı Vietnam’a yapıldı. Deniz salyangozu en çok Güney Kore’ye, tavuk sakatatı ise en fazla Özbekistan ve Beyaz Rusya’ya ihraç edildi” ifadelerini konuştu.

Sinan Kiziltan

‘Çok popüler’

İhraç edilen bu ürünlerin genellikle işlenmiş gıda ve özel mutfaklarda, özellikle de Asya ve Avrupa mutfaklarında talep gördüğünü aktaran Kızıltan, “Özellikle kurbağa bacakları ve salyangozlar, uluslararası pazarda popüler. Türkiye, bu tür ürünleri tedarik eden ülkeler arasında rekabetçi olabilir. Özellikle Fransa ve İtalya gibi ülkeler, salyangoz gibi ürünler için önemli tedarikçiler. Türkiye’nin bu pazarda sunduğu kalite ve fiyat avantajı, ihracatını olumlu etkileyebilir. Genel olarak, Türkiye’nin bu tür ürünlerin ihracatında potansiyeli var, ancak piyasa dinamikleri, rekabet ve dış politika gibi faktörler dikkatle izlenmeli” sözlerine yer verdi.

‘En çok İtalya’ya’

2024 yılının ilk 9 ayında sektörün en çok ihracat gerçekleştirdiği ülkeleri aktaran Kızıltan, “451 milyon dolarla Irak, 338 milyon dolarla Rusya, 192 milyon dolarla İtalya, 140 milyon dolarla Birleşik Arap Emirlikleri ve 130 milyon dolarla Hollanda oldu. Bu başarıda Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği üyesi firmalarımızın katkısı büyük. Türkiye genel ihracatının yüzde 45’ini gerçekleştiren firmalar, ocak-eylül döneminde 1 milyar 257 milyon dolarlık ihracatla yüzde 9’luk bir artış sağladı. Alt sektörler bazında bakıldığında, su ürünleri 945 milyon dolar ile ihracatta başı çekerken, kümes hayvanları etleri 125 milyon dolar, yumurta 123 milyon dolar, süt ve süt ürünleri 41 milyon dolar, bal 11,6 milyon dolarlık ihracat yaptı. Ege Bölgesi’nde en çok ihracat yaptığımız ülke ise 139 milyon dolarla İtalya, oldu” ifadelerini kullandı.

‘Sağlık sertifikası engel’

İhracatın artmış gibi görünse de özellikle ihracatı kısıtlanan ürünler nedeniyle ciddi kan kaybettiklerini aktaran Kızıltan, “Son dönemde süt ürünleri sektöründe tereyağı ve süt tozuna kanatlı sektöründe de tavuk eti ihracatlarına gelen kısıtlamalar hem üreticileri hem de ihracatı oldukça olumsuz etkiledi. Kanatlı sektöründe tavuk etine gelen kısıtlamalarının başladığı mayıs-eylül döneminde geçen yıl ile kıyaslandığında yüzde 37’lik düşüş görüyoruz. Bir diğer zorluk ise veteriner sağlık sertifikası süreçlerinin bazı ülkelerde tamamlanmamış olması. Şili, Güney Afrika, Brezilya ve Çin gibi büyük potansiyele sahip pazarlara sektörümüz ürünlerinin ihracatını gerçekleştiremiyoruz. Bu konuda ilgili Bakanlıklarla görüşmelerimiz sürüyor” diye konuştu.

Kaynak: Filiz Erol