Türkiye genelinde okullarda yaygınlaşan ÇEDES projesi, çevre eğitimini sistematik hale getirerek öğrencilere sürdürülebilir yaşam bilincini aşılamayı amaçlıyor. Peki Okullarda yaygınlaşan ÇEDES projesi nedir? İşte detaylar...
ÇEDES Projesi Nedir?
“Çevreme Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum” (ÇEDES) projesi, Millî Eğitim Bakanlığı (MEB), Diyanet İşleri Başkanlığı ve Gençlik ve Spor Bakanlığı arasında işbirliği ile hayata geçirilen bir programdır. Projenin amacı, öğrencilere millî, ahlaki, manevi ve kültürel değerleri kazandırmak, onları bilimsel düşünceye yönlendirmek ve topluma duyarlı bireyler olarak yetiştirmektir.
Projenin Temel Amaçları
-
Değerler Eğitimi: Öğrencilerin sosyal, kültürel ve ahlaki değerlerle donatılmasını hedefler. Bu çerçevede, saygı, sevgi, hoşgörü, sabır gibi kavramlar üzerinde durulmaktadır.
-
Manevi Destek: Öğrencilere, din görevlileri tarafından manevi danışmanlık hizmeti sunarak, onların manevi gelişimlerini desteklemeyi amaçlar.
-
Eğitim ve Bilinçlendirme: Öğrencilere yönelik seminerler, atölye çalışmaları ve etkinliklerle değerler konusunda bilinçlendirme yapılır.
Projenin Uygulama Biçimi
-
Manevi Danışmanlık: İmamlar, vaizler ve din hizmetleri uzmanları, okullarda manevi danışman olarak görevlendirilir. Bu danışmanlar, öğrencilere değerler eğitimi vererek, onlarla birebir etkileşimde bulunurlar.
-
Etkinlikler ve Ziyaretler: ÇEDES kapsamında, öğrenciler cami ziyaretleri, il ve ilçe müftülüklerine geziler düzenler. Ayrıca, çeşitli derneklerle işbirliği yaparak sosyal ve kültürel etkinlikler gerçekleştirilir.
-
Özel Temalar: Proje çerçevesinde farklı temalar üzerinde etkinlikler düzenlenir. Örneğin, sabır, yardımseverlik gibi değerler üzerinde yoğunlaşılır. Kars Merkez İmam Hatip Ortaokulu’nda yapılan “sabır” temalı etkinlikte olduğu gibi, öğrenciler duygusal deneyimlerini sanat yoluyla ifade ederler.
Eleştiriler ve Tartışmalar
ÇEDES projesi, uygulama biçimi nedeniyle bazı tartışmalara yol açmıştır. Eğitimciler, projenin eğitim sisteminin seküler yapısıyla çeliştiğini ve öğretmenler yerine din görevlilerinin eğitim vermesini eleştirmektedir. Bu bağlamda, Eğitim-İş ve Eğitim-Sen gibi sendikalar, projeye karşı çeşitli protestolar düzenlemiştir.
Veliler ve bazı sivil toplum kuruluşları, projenin içeriği ve din görevlilerinin okullarda yer almasının uygun olup olmadığı konusunda endişelerini dile getirmiştir. MEB'in bu projeye verdiği destek, eğitim politikaları üzerindeki tartışmaları da derinleştirmiştir.