Yüksek enflasyon ve krediye erişimde yaşanan zorluklara rağmen, Türkiye’de otomobil ve hafif ticari araç satışlarında artış yaşanıyor. Yılsonunda tüm zamanların en yüksek ikinci satış rakamına ulaşılması bekleniyor. Satışları değerlendiren Ege Otomotiv Derneği (EGOD) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Torun, “Ağustos ayı itibariyle otomobil satışlarında artış vardı. Ocak-ağustos döneminde toplam 762 bin 152 araç satıldı. Bu sadece otomobil bazında baktığınız zaman geçen ayın aynı dönemine göre yüzde 3 artış ve 606 bin otomobil satış demek. Geri kalanı hafif ticari araçlar. Sadece Ağustos ayında 90 bin 130 otomobil satıldı. Bu da geçen yıla göre yüzde 0,8'lik bir artış demek oluyor. 70 bini otomobil satışıyken, 21 bin tanesi hafif ticari araç satışı oluyor. Ay bazında baktığımız zaman satışlar, yine tarihi rekorunda. Ağustos sonu itibariyle toplamda 762 bin araç satıldı bir de bu rakam geçtiğimiz 10 yıla göre rekor diyebiliriz. Yılsonunda ikinci bir rekor satış bekleniyor. Otomobil bütün dünyada bir gider ve masraf kalemiyken, Türkiye'de bir yatırım aracı olarak görülüyor” ifadelerini kullandı.

Mehmet Torun-1

‘GSR, piyasayı hızlandırdı’

Hükümetin kabul ettiği Avrupa Birliği Araç Genel Güvenlik Yönetmeliği (GSR) uygulamasının yürürlüğe ağustos sonuna ertelendiğini vurgulayan Torun, “Bu güvenlik paketi zorunluluğu bir takım modellerin artık satışının gerçekleşemeyeceğiyle beraber satışı gerçekleşebilecek olan otomobiller içinde fiyat artışı demekti. Eylül ayı itibariyle satılan araçlar güvenlik paketi olmadan satılamıyor artık. Ve bu ağustosla eylül arasında ciddi bir fiyat farkı yaratacaktı, Haziranda gerçekleşecekti, ancak hükümet 3 ay daha erteleyerek ağustos sonuna kadar ötelemişti. Bu da piyasayı oldukça hızlandırdı. Ağustos ayında satış kampanyaları da vardı. Birçok marka bu güvenlik paketiyle ilgili olarak çeşitli kampanyalar yapmıştı. En ucuz alınabilecek durumdaki araçlara bakıldığında 850 bin TL civarında fiyatlarla en ucuz Citroen öne çıkıyor, sonra da Fiat Egea takip ediyordu 950 bin TL fiyatla. A3 gibi orta segment yük sınıfına girecek araçlar da 2 milyon TL civarıydı” diye konuştu.

‘Bu ay yüzde 5 zam olacak’

Eylül ayında genel satış fiyatlarında ortalama yüzde 5 artış olacağını aktaran Torun, “Güvenlik paketi yüzünden bütün araçların üzerine zorunlu satılması gereken araçların üzerine zaten güvenlik paketi eklenecek. Bu yaklaşık 3 bin Euro ile 5 bin Euro aralığından bir ek maliyet demek. Aynı zamanda her gün Euro kuru yükseliyor, satılan araçların çok ciddi bir oranı yani yüzde 80'e yakın bir oranı hala ithal Türkiye'de. Bu ithal araçların satışına döviz ödüyoruz. Kurun artmasıyla beraber zaten olan bir fiyat artışı gelecekti. Bir de enflasyondan kaynaklı olarak işletmeler eklemeler yapacak” sözlerine yer verdi.
Elektrikli satışlar da önceki yıllara göre çok fazla satış gerçekleştiğini belirten Torun, “En yüksek satışı Tesla yapıyor. İkinci sırada yerli markamız olan TOGG yapıyor. Şu ana kadar 55 bin adet de elektrikli araç, 70 bin adet de hibrit araç satıldı. Bu da şarj istasyonlarının daha çok artacağını gösteriyor. İnsanların alternatif yakıtlı araçlara yönelim isteğinin fiyatlardan kaynaklı. gittikçe Bu ilginin gittikçe daha da artacağı görünüyor” dedi.

‘İkinci elde satışlar durdu’


İkinci el otomobil satışlarında da durumun çok dalgalı olduğunu aktaran Torun, “İlk 6 aya kadar oldukça iyi giden satışlar altıncı aydan sonra ciddi bir yavaşlama eğilimine girdi. Bunun en büyük sebebi sıfır araçlardaki kampanyalı fiyatlar, sıfır araçlarda bulunabilirliğin çok artmış olması aynı zamanda bir de sıfır araçlar için yine de bankalarla ortak markaların geliştirdiği bir takım projelerden kaynaklı. Sıfır araçlarda kredi yolu açık ancak ikinci el tamamen krediye kapatılmış durumda. Bu, hükümetin veya BDDK'nın kararlarıyla da gayet açık. Yani ikinci elde bir otomobil için kredi çekmeye gittiğiniz zaman banka ya vermiyor ya da çok az bir oranda bunu sağlıyor. Bu yüzden de 2. elde talep de gittikçe azalmış durumda. Böyle de devam ediyor şimdilik” diye konuştu.

Kaynak: Filiz Erol