Güncel

Reklam Kurulu'ndan aldatıcı reklamlara 22 milyon TL ceza!

Reklam Kurulu, 10 Eylül 2024 tarihinde düzenlediği 349 sayılı toplantısında, mevzuata aykırı bulunan 118 reklam ve ticari uygulamaya toplam 22 milyon 414 bin 861 lira idari para cezası verildi

Abone Ol

Reklam Kurulu, 10 Eylül 2024 tarihinde düzenlediği 349 sayılı toplantısında, tüketicileri yanıltan birçok reklam ve ticari uygulamaya dair önemli kararlar aldı. Bu toplantıda, mevzuata aykırı bulunan 118 reklam ve ticari uygulamaya toplam 22 milyon 414 bin 861 lira idari para cezası verildi.

Toplantının ana gündem maddesini, çevrimiçi kullanıcı arayüzlerinde yer alan ve tüketicileri zararlı seçimler yapmaya yönlendiren aldatıcı ticari tasarımlar oluşturdu. Bu tür uygulamalar, "karanlık ticari tasarımlar" olarak biliniyor ve tüketicileri manipüle eden unsurlar içeriyor.

Manipülatif yaklaşımlar ele alındı

Toplantıda ele alınan konular arasında, belirli abonelik paketlerinin sunulmasında 'kabul etme' seçeneğinin 'reddetme' seçeneğine göre daha fazla vurgulanması gibi manipülatif yaklaşımlar yer aldı. Ayrıca, kullanıcıların istenmeyen abonelikleri yükseltmeden satın alma işlemlerini tamamlamalarını zorlaştıran tasarımlar da değerlendirildi.

Şeffaf kriterler ve somut veriler olmaksızın bazı abonelik paketlerinin popüler olduğu yönündeki yanıltıcı vurgular ile ücretsiz deneme fırsatlarının sunulabilmesi için ödeme bilgisi talep edilmesi gibi uygulamalar, tüketici iradesini olumsuz yönde etkileyen haksız ticari yöntemler arasında sayıldı.

Toplam 22 milyon 414 bin 861 lira idari ceza

Rekabeti bozucu bu tür uygulamalarda bulunan firmalara idari yaptırımlar uygulanmasına karar verildi. 144 dosyadan 118’inin mevzuata aykırı bulunduğu ve bu kapsamda toplam 22 milyon 414 bin 861 lira ceza verildi.

Reklam Kurulu, yılın ilk 9 ayında toplam bin 340 dosya üzerinde değerlendirme yaparken, aldatıcı reklam veya haksız ticari uygulama tespit edilen bin 173 dosya için durdurma cezası ve toplam 187 milyon 456 bin 473 lira idari ceza uyguladı.

Kurul, tüketicilerin çeşitli sektörlerde dijital platformlarda karşılaştığı aldatıcı ticari tasarımlara yönelik incelemelerine devam edeceğini açıkladı.