Yaz aylarında tatil için otel ve paket tur tercihi yapan vatandaşlar için Ticaret Bakanlığı önemli uyarılarda bulundu. Vatandaşların ücretini ödedikleri otel ve paket tur rezervasyonlarının iptali nedeniyle mağduriyet yaşamaması adına dikkat edilmesi gereken hususları aktaran Bakanlık, bu uygulamalarla özellikle paket tur adı altında yaşanabilecek dolandırıcılık olaylarının da önüne geçilebileceğini aktardı. 
Ticaret Bakanlığı, yaz aylarının gelmesiyle birlikte turizm sektöründe yoğunlaşan reklam ve tanıtım faaliyetleri arasında tercih yaparken dikkat edilmesi gerektiğini belirtti. Vatandaşların sosyal medya, kısa mesaj veya e-posta yoluyla gelen tatil tekliflerinin doğruluğunu sorgulaması gerektiğini belirten bakanlık, tatil satın alırken seyahat acenteleri ve turizm tesislerinin www.kulturturizm.gov.tr’den veya www.tursab.org.tr’den turizm tesislerinin belgelerinin kayıtlı olup olmadığının kontrol edilmesi gerektiğini ifade etti. Yetkililer ayrıca tatil satın alırken sosyal medya yerine seyahat acentelerinin kendi internet sitelerinin tercih edilmesinin önemli olduğunu belirtti. 

“Fesih hakkınız var”

Açıklamada, paket turlara katılamama durumunda tüketicilerin paket tur sözleşmesini feshetme hakları olduğunu hatırlatan bakanlık, turun başlamasından en az 30 gün önce fesih bildiriminde bulunanların, paket tur bedelini herhangi bir kesinti yapılmaksızın geri alabileceklerini belirtti. Bakanlık, paket tur düzenleyicisinin sözleşmenin ifa edilmemesi durumunda tüketicinin uğradığı zarardan sorumlu olduğunu açıklarken, tüketicilerin boşa harcanan tatil zamanı için tazminat talep edebileceğini kaydetti. 

Azi̇z Kocal-2
Tüketici Koruma Derneği (TÜKODER) Genel Başkanı Aziz Koçal, vatandaşların özellikle paket tur alırken imzaladıkları sözleşmelerde yer alan cayma sürelerine dikkat etmeleri gerektiğini belirterek, vatandaşların turun başlamasından en az 30 gün öncesinde iptal edilmek istendiği takdirde, tur şirketlerinden ödedikleri ücretin tamamını alma hakları olduğunu vurguladı. Vatandaşların, aldıkları turla ilgili bilgileri dikkatlice incelemeleri gerektiğini kaydeden Koçal, “Vatandaşlar, aldıkları paket tur hizmetini veren şirketi, 30 gün önceden katılacakları veya katılmayacakları yönünde bilgilendirmelidir. Eğer katılamayacaklar ise yazılı şekilde durumu ibraz ettiklerinde 30 gün öncesinde ücretlerinin tamamını, 30 günden az bir vakit kaldığı takdirde ise sözleşmelerinde yazan kesintiler dahilinde kalan ücretlerini alabilirler. Eğer tur yurt dışında ise, burada ödenen harç gibi resmi ücretlerin kesintileri yapılarak ücret tahsilatı yapılabilir” dedi.

“Tutanak tutmalılar”

Tüketicilerin, aldıkları paket tur ile ilgili önemli bilgileri not etmeleri gerektiğinin altını çizen Koçal, “Vatandaşlarımız aldıkları tur ile ilgili broşür ve bilgilendirme notlarını iyice incelemeli. Paket turu iptal etmek istediklerinde paralarını alabildikleri gibi, tur esnasında parasını ödedikleri hizmetlerden herhangi birinde eksik olması durumunda, şirketten bu hizmetin ücretinin indirimini de alabilir. Bu eksiklikleri kaydetmeli, hatta yapabiliyorlar ise tur esnasında bununla ilgili tutanak tutmalıdırlar. Bu sayede eksik hizmetlerin ücretini geri alabilirler. Örneğin; tur tanıtımı içerisinde 4 yıldızlı bir otelde konaklama hizmeti verileceği ibraz edilmiş, ancak 3 yıldızlı bir otelde konaklama yapılmış ise, tüketici o aradaki 1 yıldızın bile indirimini alabilir. Bu durumda şirketin sorun çıkarması halinde ise, konuyla ilgili belgelerini Tüketici Hakem Heyetine sunduğu takdirde gereken yapılacaktır” ifadelerini kullandı. 

Abdulaziz Ediz

“Haklar korunacaktır”

Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) Danışma Kurulu Başkanı Abdülaziz Ediz ise, bakanlığın uygulamasının, paket tur adı altında yapılabilecek dolandırıcılık faaliyetlerini önleyeceğini belirtti. Ediz, “Verilen karar hem tüketiciyi hem de otel ve tur şirketi sahiplerini mağdur olmaktan kurtaracak bir uygulama kararıdır. Otel sahipleri turu alan veya rezervasyon yaptıran müşteriler için odalarını rezervasyon yapmaktadır. Birkaç gün önceden yapılan iptaller, otel ve şirket sahiplerini mağdur eder. Alınan hizmetin verilmemesi ise müşteriyi mağdur eder. Uygulama iki tarafın da haklarını koruma altına alacaktır” diye konuştu.

Kaynak: Murat Ervin