İzmir’in tarihi 1935 yılına uzanan ve bu yıl ‘Teknoloji’ temasıyla gerçekleşecek 93’üncü İzmir Enternasyonal Fuarı (İEF) 30 Ağustos’ta kapılarını açacak. 9 Eylül’e kadar devam edecek olan fuar için bu yıl beklenen ilginin görülemeyeceğini belirten sektör temsilcileri, otel doluluklarında da geçen yılki yüzde 60 doluluk oranının aşılamayacağını söyledi. Türkiye’de artan konaklama, yeme-içme ve ulaşım gibi maliyetler nedeniyle yabancıların ilgisinin azaldığını kaydeden İzmir’in tarihi otellerinden Atlas Oteli’nin işletmeciliğini de yapan İzmir Ticaret Odası (İZTO) 41’inci Turizm ve Seyahat Acenteleri Meslek Komitesi Üyesi Bircan Tağıl, fuarı tek başına İzmir turizmini canlandıramayacağına dikkat çekti. 

Bircan Tağıl

‘Yabancı da korktu’

İEF’in İzmir turizmine büyük etkileri olacağını beklemediklerini belirten Tağıl, mevcut enflasyonist hava nedeniyle yabancıların Türkiye’yi ziyaret etmekten çekindiklerini kaydetti. Tağıl bu yıl fuarın ziyaretçi oranını düşük olacağını belirterek, “Ne yazık ki büyük bir beklenti yok. Özellikle dış pazardan daha az tercih ediliyoruz. Turizm bu yıl geçen yıllara göre kötü. Fuarın tek başına turizmi canlandırma şansı az. İç pazarda da son dönemde en çok tercih Akdeniz ve Yunan Adaları olmaya başladı. Turizm için bir şeylerin değişmesi şart. Türkiye’deki bu mevcut büyük orandaki enflasyon, dünya tarafından takip ediliyor. Dolayısıyla son dönemde gurbetçilerimiz bile Türkiye’ye gelip ailelerini ziyaret edemiyor” dedi.

‘Enternasyonal yönü kalmadı’

İEF’in geçmiş yıllardaki etkisinin azaldığını kaydeden Tağıl, “Fuarımızın adı ‘Enternasyonal’ ancak fuarın enternasyonal bir yanı kalmadı. Bizim bildiğimiz, yıllar önde yapılan enternasyonal ile bu dönemdeki enternasyonal fuarları arasında çok büyük farklar var. Yıllar önce yapılan fuarlarda insanlar yürümeyi bırakın sürükleniyorlardı. Artık en büyük fuarlar, etkinlikler bile istenilen ilgiyi görmüyor. Fuara artık hasret, özlem ve istek kalmadı” ifadelerini kullandı.  Sadece yerli turist için değil yabancılar için de fiyatların yüksek olduğunu belirten Tağıl, gelen turistin, artan maliyetler nedeniyle Kemeraltı esnafıyla bile pazarlık yaptığını dile getirdi. Tağıl, “Çünkü gelen yabancı bir önceki yıla göre fiyatların bu denli arttığını görünce inanamıyor. Kenti dolaşıp otelimize dönen turistlerin ilk söylediği şey ‘very expensive’ (çok pahalı) oluyor. Sektör genel anlamda bir düşüş içindeyken bir de enflasyonun ve maliyetlerin bu denli yüksek olması konaklama sektörü ile diğer alt sektörleri oldukça zorluyor” şeklinde konuştu.

BÜLENT TERCAN

‘Çare yabancı turist’

İEF için kente gelen yabancıları, İzmir’de bulunan önemli kültürel miraslara da yönlendirmek gerektiğini söyleyen Destination İzmir Başkanı Bülent Tercan ise, “Bu sene oteller yönünden geçen senenin bir tekrarı olacak. Fuarın teması olarak teknolojinin seçilmesi gayet yerinde. Çünkü İzmir’de Teknopark var, İzQ var. İzmir teknoloji hamlelerini hızlandırdı. Ancak fuarın ilerleyebilmesi adına yabancı misafirlere ağırlık vermek şart. Bunun için ise sadece fuarla kalmamak, özellikle inanç turizminde etkili hamleler yapmak gerekir. Ülkemizde yüksek bir enflasyon var. Bunun için dövize yani dolayısıyla yabancı turiste ihtiyacımız var” diye konuştu.

‘Hayal satamıyoruz’

İzmir’in turizm için en büyük silahının Meryem Ana, 7 Kiliseler, Efes, Kemeraltı Sinagogları gibi kültürel noktalar olduğunu belirten Tercan, “Bizim, İEF’nin yanı sıra inanç turizmini de yüceltmemiz, çekici hale getirmemiz gerekiyor. Yabancıları 7 Kiliseler ve Kemeraltı Sinagogları ile yakalayabiliriz. Çünkü İzmir’de şehir korkunç; büyük bir kentsel dönüşüm sorunu var. Şehir turizmine yönlendirebileceğimiz yer çok az. Fuar için gelen yabancı turistlerimizi sadece fuarla sınırlı kılamayız. O yüzden burada bu insanlara bir hayal satmalıyız” dedi. Otellerin ‘yarı kamu kuruluşu’ sayıldığını kaydeden Bülent Tercan, otele gelen bir misafirin aynı zamanda taksi, ulaşım araçlarını kullandığını, restoranlarda yemek yediğini ve böylece şehre kazanç sağladıklarını vurgulayarak, “Turistlerin çekilmesi için sorumlu sadece otel sahipleri değil, aynı zamanda Büyükşehir, Valilik ve ticaret odalarıdır. Birlik olunursa turizme can suyu olunur” ifadelerini kullandı. 

Abdulaziz Ediz

“Yüzde 60’ı geçmez”

“Turizm için Ağustos ayında beklenen seviyelere ulaşılamadığını vurgulayan Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) önceki dönem Danışma Kurulu Başkanı Abdülaziz Ediz, otel doluluklarının bu yıl da yüzde 60 bandında kalacağına dikkat çekti. Ediz, “Fuarla gelen turist sayısı beklenen kadar olmuyor. Çünkü fuarlarımız uluslararası potansiyele yakın değil. İç turizmde fiyatlar çok yüksek. İzmir olarak ise şehir turizminde hiç de iddialı değiliz. Yunan Adaları’na geçiş da bu yıl turizmcilere büyük panik yaşattı” dedi.

Kaynak: Murat Ervin