Cumhuriyetimizin 100. yılını 1 milyar 112 milyon dolarlık ihracatla geride bırakan Türk narenciye sektörü, tarihinde ilk kez 1 milyar dolar barajını aşarak Cumhuriyetimizin ikinci yüzyılına başarılı bir giriş yaptı.

2024 yılının Ocak-Nisan döneminde Türkiye'nin narenciye ürünleri ihracatı yüzde 16 artışla 408 milyon dolardan 475 milyon dolara yükseldi. Türkiye, narenciye ürünleri ihracatıyla dünyaya şifa dağıtmaya devam ediyor. Bu başarıdaki en büyük etken, Irak'a yapılan ihracattaki artış oldu.

LİDERLİK SÜRÜYOR

Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkan Yardımcısı ve Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Hayrettin Uçak, Türkiye'nin narenciye ürünleri ihracatında mandalinanın liderliğini sürdürdüğünü belirtti. Mandalina ihracatı yüzde 4 artışla 224 milyon dolardan 233,5 milyon dolara çıktı.

Uçak, limon ihracatının yüzde 14 artışla 118 milyon dolardan 134 milyon dolara yükseldiğini, portakalın ise ihracat artış rekortmeni olduğunu söyledi. 2023 yılının ilk 4 aylık döneminde 31 milyon dolar olan portakal ihracatı, 2024 yılının aynı döneminde yüzde 123 artışla 69,5 milyon dolara yükseldi. Greyfurt ihracatı ise yüzde 9 artışla 34,5 milyon dolardan 37,5 milyon dolara ilerledi.

Uçak, Türkiye'nin narenciye ürünlerinin sonbahar ve kış mevsimlerinde soğuk algınlıklarına karşı C vitamini deposu olduğunu vurgulayarak, 2023 yılında narenciye ürünleri ihracatının yüzde 23 artışla 903 milyon dolardan 1 milyar 112 milyon dolara yükseldiğini belirtti. Türkiye, 2024 yılında da dünya geneline daha fazla şifa dağıtmayı hedefliyor.

Türk narenciye sektörü, 2024 yılının 4 aylık döneminde en çok ihracatı 148 milyon dolarlık tutarla Rusya'ya yaptı. Rusya'yı 90,2 milyon dolarla Irak takip etti. Irak'a yapılan ihracatta yüzde 399'luk rekor artış gerçekleştirildi ve Irak, Ukrayna, Polonya ve Romanya'yı geride bırakarak Türkiye'nin en önemli narenciye ihraç pazarları arasına girdi.

Muhabir: Doğukan Fikri Fidan