Yeni yıl heyecanı yaşayacak vatandaşlar aynı zamanda yeni araçlarını da biran önce alma telaşında. Indicata tarafından hazırlanan Eylül 2024 Türkiye Otomotiv 2. El Online Pazar Analiz Raporu’na göre Türkiye'de ikinci el araç piyasasında satışlar Ekim ayında bir önceki aya göre yüzde 23 arttı. Bu artışın nedenleri arasında döviz kurlarındaki dalgalanmalar ve genel enflasyonist baskıların öne çıktığını söyleyen Otokent Genel Müdürü Yılmaz Karakaya, Kasım ve Aralık ayında da bu artışların süreceğini tahmin ettiklerini aktardı. Başta yüzde 44’lük yeniden değerleme oranı zammının yanı sıra, asgari ücret, akaryakıt ve nakliye gibi ücretlere gelecek zamların otomobil piyasasında da artışa neden olacağını vurgulayan Karakaya, “Gelecek tüm bu zamlardan etkilenmek istemeyen vatandaşlar şimdiden aracını almanın peşinde. Sıfır araç alacak bütçesi olmayanlar ikinci ele yönelirken artan talep otogalerileri ve otopazarcılarının da yüzünü güldürüyor” dedi.
Son 51 gün
Yılbaşından sonra her kaleme gelecek zamların sıfır araç piyasasını da etkileyeceğini belirten Ege Otomotiv Derneği (EGOD) Başkanı Mehmet Torun ise, araç almak isteyenler için en uygun zaman olduğunun altını çizdi. İşletmelerin artan maliyetlerinin karşılanabilmesi için yeni zamların yolda olduğunu belirten Torun, “Yılbaşından sonra sıfır araç piyasasına zamlar gelecek. Bunun önemli nedenleri artan işletme maliyetleri ve Türkiye’de satılan çoğu aracın ithal olması. Amerika Birleşik Devletleri’nde gerçekleşen seçim ile birlikte dövizde yaşanacak dalgalanmalar da fiyatlara yansıyacak. Dolayısıyla fiyatlar artmadan vatandaşlar araç sahibi olmak istiyor” diye konuştu.
‘Elektrikli değil Hibrit’
Geçen yıla bakıldığında bir önceki yıla göre elektrikli araçlar satışının yüzde 7 oranındayken, bu yıl yüzde 7’lik oranının geçilemediğini aktaran Torun, “Bunun en büyük sebebi, şarj istasyonlarını sayısının henüz yetersiz kalması. Özellikle şehirlerarası yolculuk yapan vatandaşlarımızdan genellikle boş şarj istasyonu bulamadıkları yönünde geri dönüşler alıyoruz ve bu durum insanlarda korkuya neden oluyor. Şarj istasyonlarının artması elektrikli araçlara olan cazibeyi belki artırabilir” ifadelerini kullandı. Hibrit veya Plug-in Hibrit denilen araçların son dönemde çok daha cazip hale geldiğini açıklayan Mehmet Torun, “Hibritte, özellikle Japon markalarında saatte 80 kilometreye kadar yakıt tüketmemesi vatandaşların en çok tercih ettiği özellik. Çünkü İzmir gibi şehirlerde düşük hızda çok fazla dur kalk yapmak, yakıt tüketimi açısından sorun. Dolayısıyla bu özellik hibrit araçlarda Japon markalarını bir adım öne çıkarıyor” şeklinde konuştu.
Japonlar önde
Ege Otomotiv Derneği (EGOD) Başkanı Mehmet Torun, Türkiye’de en çok tercih edilen markaların Toyota ve Fiat olduğunu belirtti. Torun şunları söyledi: “Toyota’nın hibrit modelinin saatte 80 kilometre hıza kadar elektriği kullanırken yakıt tüketmemesi özelliği bu aracı sınıfının gözdesi haline getirdi. Diğer yandan Türkiye’de uzun zamandır lider marka olan ise Fiat’ın tüm modelleri de fiyat açısından oldukça tercih ediliyor. Elektrikli araçlara baktığımızda ise TOGG ve TESLA ilk sırayı paylaşıyor.”
Elden çıkarma telaşı
Yeni yıla sayılı günler kala otomobil bayilerinde de kampanya rüzgarı esiyor. 2024 model araçları hızla elden çıkarmak isteyen bayiler, her marka ve modelde cazip indirimler ve finansman imkanları sunuyor. Türkiye pazarında en uygun fiyatlı sıfır araçlar arasında Hyundai i10, Kia Picanto, Hyundai i20, Renault Clio ve Fiat Egea gibi modeller bulunurken, bu araçların başlangıç fiyatları 950 bin TL seviyelerinde. Türkiye’de satılan araçların büyük çoğunluğunun ithal olması nedeniyle, yılbaşından sonra fiyatların zamlanacak olması da sıfır araç alma niyetinde olan vatandaşların bayilere akın etmesini sağladı.