BYD, Türkiye'de yatırım kararı alarak önümüzdeki 3 yıl içinde iç pazarda en büyük üç markadan biri olmayı hedefliyor. Ancak mevcut koşullar devam ederse, birincilik hedefine çok daha rahat ulaşabilirler. 2026 yılı itibarıyla, üretim başlamadan hemen önce Çin'den ithal ettikleri tüm elektrikli ve hibrit modeller için %50 (%10+40) gümrük vergisinden muaf olacaklar.

Byd (1)-1

Gümrük vergisinden muaf

Yeni kanun teklifi yasalaştıktan sonra, şarj edilebilir hibrit (PHEV) modellerinin ÖTV oranı %80'den %30'a düşürülecek. Elektrikli modeller için artık %50 gümrük vergisi ödeme zorunluluğu olmadığı için, %10'luk ÖTV avantajından faydalanabilecekler. Bu avantajlar sayesinde, BYD'nin üretimine başlamadan bile iç pazarda lider konuma yükselmesi mümkün görünüyor.

Byd (1)

ÖTV oranı yüzde 80'den başlıyor

Diğer yandan, Türkiye'de yaklaşık 2 yıldır ÖTV matrahları güncellenmediği için, tüm içten yanmalı otomobillerin ÖTV oranı %80'den başlıyor. Bu durum, yerli üreticilere sağlanan avantajın zamanla azaldığını ve ithalatın pazar payının %70'e ulaştığını gösteriyor. BYD'nin Türkiye'deki yatırımı, 50 yıldır üretim yapan yerli üreticilerin rekabet avantajını daha da zayıflatacak gibi görünüyor. Diğer Çinli rakipler eğer yatırım yapmazlarsa, ek vergiler nedeniyle rekabet avantajlarını kaybedebilirler.

Kaynak: Haber Merkezi