Boeing 787, havacılık endüstrisinde devrim niteliğinde bir uçak olarak lanse edildi, ancak yolculuğu sorunsuz değil. Kullanıcılar, bu mühendislik harikasıyla ilgili yaşanan sorunları ve bunların çözümlerini merak ediyorlar. Yapılan incelemeler, 787 modelinin batarya sorunlarından, tedarik zinciri sıkıntılarına kadar bir dizi zorlukla karşılaştığını gösteriyor. Ancak, Boeing'in sürekli iyileştirme çabaları ve teknolojik gelişmeler, Dreamliner'in hizmetteki performansını artırmak için devam ediyor. Boeing 787-10 dreamliner uçağın özellikleri nelerdir? Boeing 787 uçağı şimdiye kadar hangi sorunları yaşamıştır? soruların yanıtları haberimizde yer alıyor...
Boeing 787-10 dreamliner uçağın özellikleri nelerdir?
Boeing 787 Dreamliner, Amerikan Ticari Uçak devi Boeing'in son dönemdeki en büyük başarılarından biri olarak dikkat çekiyor. Geliştirme aşamasında yaşanan zorluklara rağmen, bu geniş gövdeli yolcu uçağı, havacılık dünyasında yeni bir çağın kapılarını aralıyor.
Boeing, döneminde alışılmadık Sonic Cruiser projesinden vazgeçerek, 29 Ocak 2003'te büyük bir adım attı ve verimliliğe odaklanan 7E7 projesini duyurdu. Program, 26 Nisan 2004'te All Nippon Airways'den (ANA) gelen 50 uçaklık siparişle başlatıldı ve hedef, 2008'de kullanıma sunulmaktı.
Ancak, başlangıçtan itibaren Boeing 787, geliştirme ve üretim süreçlerinde bir dizi gecikme yaşadı. 8 Temmuz 2007'de piyasaya sürülen ilk prototip, ilk uçuşuna kadar birçok aksaklıkla karşılaştı ve 15 Aralık 2009'da gerçekleşti. Tip sertifikası Ağustos 2011'de alındı ve ticari hizmete giriş, ilk teslimatın Eylül 2011'de gerçekleştiği 26 Ekim 2011'e kadar uzandı.
Boeing 787, sadece geliştirme sürecindeki zorluklarla değil, aynı zamanda teknolojik yeniliklerle de dikkat çekiyor. Uçak, yakıt verimliliğinde önemli bir artış sağlayan kompozit gövde malzemeleri ve elektrik sistemlerinden yararlanıyor. Ayrıca, General Electric GEnx veya Rolls-Royce Trent 1000 motorlarıyla donatılmış olması, performansını daha da artırıyor.
Boeing, 787 Dreamliner'ın üretiminde ve dağıtımında önemli bir küresel işbirliği ağına dayanıyor. Uçakların montajı, Washington'daki Boeing Everett Fabrikasında yapıldıktan sonra Boeing Güney Carolina fabrikasında tamamlanıyor.
İlk operasyonlarda, 787 Dreamliner'ın lityum iyon pillerinden kaynaklanan çeşitli sorunlar yaşandı ve bu sorunlar, bazı uçaklarda yangınlara yol açtı. Ancak, ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA), revize edilmiş pil tasarımını onaylayarak sorunlara çözüm getirdi.
Boeing 787 programı, yaşanan zorluklara rağmen, havayolu endüstrisinde büyük bir talep gördü. 2022 itibarıyla 1.912 sipariş alındı ve 1.118 uçak teslim edildi. Gelecekte, Boeing'in 787 Dreamliner'ı, havacılık endüstrisindeki başlıca oyuncular arasında güçlü bir şekilde yer alacak gibi görünüyor.
Boeing 787 uçağı şimdiye kadar hangi sorunları yaşamıştır?
2019: Güvenlik Sorunları Ortaya Çıkıyor
2019 yılında, North Charleston fabrikasında Boeing 787 Dreamliner'ın üretiminde kalite kontrol sorunlarıyla ilgili endişeler gündeme geldi. KLM, uçakta gevşek yuvalar, eksik ve yanlış takılmış bağlantı elemanları gibi ciddi kusurlar tespit etti ve üretim standardının çok altında olduğunu belirtti.
2020: Yapısal Arızalar ve Üretim Sorunları
2020'nin başlarında, Boeing mühendisleri dikey kuyruk kanadındaki çöküntülerin yüzlerce uçağı etkilediğini bildirdi. Ayrıca, Charleston ve Everett'teki fabrikalarda yapılan hatalı kurulumlar nedeniyle yapısal arızalar meydana geldiği ortaya çıktı. Sorunlar Ağustos 2020'de tespit edildi ve sekiz 787'nin uçuşu durduruldu.
2021: Teslimatlar Durduruluyor ve Yeniden Başlıyor
Ocak 2021'de Boeing, düşük kalite kontrolü nedeniyle 787 teslimatlarını durdurdu. Mart ayında FAA, Boeing'e yeni teslim edilen dört 787'yi denetleme yetkisini geri çekti. Teslimatlar kısa süreliğine Mart ayında yeniden başladı ancak Mayıs 2021'e kadar tekrar durduruldu.
2022: Sürekli Sorunlar ve Gecikmeler
2022'nin başlarında, teslimatların Nisan'a kadar yeniden başlamayacağı bildirildi. FAA, bireysel 787 uçakları için uçuşa elverişlilik sertifikalarını geri çekti. Mart ayında Boeing, 2023 sonuna kadar aylık en fazla yedi uçak üretebileceklerini belirtti. Ancak, tedarik sorunları ve güven eksikliği nedeniyle planlar aksadı.
2023: Geçici Duraklama ve Yeniden Başlatma
Şubat 2023'te, bir tedarikçinin yaptığı bir analiz hatası nedeniyle 787 ileri basınçlı bölmesiyle ilgili yeni bir sorun tespit edildi. Bu durum, teslimatlarda geçici bir duraklamaya ve Boeing'in hisse fiyatında %5'lik bir düşüşe neden oldu. FAA, 10 Mart'ta teslimatların yeniden başlatılmasını onayladı.
Boeing 787 Dreamliner'ın üretimindeki kalite kontrol sorunları, hem şirketin itibarını hem de teslimat süreçlerini önemli ölçüde etkilemeye devam ediyor.