Dünyanın dört bir yanında lezzet ve şifa kaynağı olarak bilinen nar meyvesi, 2024 yılı itibarıyla Türkiye'nin ihracatında da önemli bir başarı elde ediyor. 2024 yılının Ocak-Ekim döneminde Türkiye’nin nar ihracatı, geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 32 artışla 75 milyon dolardan 100 milyon dolara yükseldi. Yıl sonuna kadar toplam ihracatın 150 milyon dolara ulaşması bekleniyor.

İlk 10 ülke arasında

Türkiye, yıllık 700 bin ton nar üretimi ile dünya genelinde ilk beş ülke arasında yer alıyor. Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkan Yardımcısı ve Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Hayrettin Uçak, nar ihracatında Türkiye’nin 150-200 bin tonluk hacimle ilk 10 ülke arasında bulunduğunu vurguladı.

Antalya ilk sırada

Antalya’nın nar üretiminde ilk sırada yer aldığını ifade eden Uçak, onu Muğla, Mersin, Adana ve Denizli’nin takip ettiğini belirtti. Uçak, nar üretiminin, Akdeniz ülkelerinde 5 bin yıldan beri gerçekleştirildiğini aktararak, 2000'li yıllarda önemli bir gelişim gösteren nar ihracatının, 2010 yılında 59 milyon dolardan 2023 yılında 131 milyon dolara yükseldiğini, 2024 yılı içinse 150 milyon doları aşmayı hedeflediklerini ifade etti.

İş birliği sürecek

Uçak, Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği olarak yürüttükleri "Kullandığımız Pestisitleri Biliyoruz" projesi sayesinde nar üreticilerinin bilinçlendiğini ve kaliteli, sıfır kalıntılı üretim yapma düzeyine ulaştığını kaydetti. Bu sayede nar ihracatının her yıl artarak devam ettiğini söyleyen Uçak, kaliteyi artırmak için üreticilerle iş birliğini sürdüreceklerini dile getirdi.

Rekoltede yüzde 20 artış

Nar verimi ve kalitesinin 2024 yılı itibarıyla oldukça iyi olduğunu, rekoltede yüzde 20 artış yaşandığını da belirten Uçak, bu yılın ilk 10 ayında 61 ülkeye nar ihraç edildiğini söyledi.

2024 yılında nar ihraç edilen ülkeler arasında Rusya Federasyonu 21 milyon dolarlık tutarla ilk sırada yer alırken, Irak 20 milyon dolarlık ihracatla ikinci sırada bulunuyor. Almanya 14,5 milyon dolarlık, İngiltere 7,5 milyon dolarlık, Ukrayna ise 5,5 milyon dolarlık nar talep etti.

Bereketin simgesi

Nar, Anadolu kültürleri de dahil olmak üzere pek çok kültürde doğurganlık ve bereketin simgesi olarak kabul ediliyor. Antioksidan açısından zengin ve C vitamini kaynağı olan nar, kanser önleyici özellikleri, hafızayı koruyucu etkisi, sindirim hastalıklarını engelleme, vücutta iltihaplanmayı azaltma gibi sağlık faydalarıyla da dikkat çekiyor.

Geniş kullanım alanı

Nar, taze meyve olarak tüketilmesinin yanı sıra, meyve suyu, reçel, dondurma, şekerleme gibi ürünlerde aroma olarak, nar pekmezi, nar ekşisi, farmasötik ve tıbbi kullanımlar ile boya ve dekorasyon amaçlı geniş bir yelpazede değerlendiriliyor.

Muhabir: Özge Uğulu