İlkokula başlayan çocukların arkadaşları ve öğretmenleriyle sağlıklı ilişkiler kurmasının, sosyal kurallara uymasının ve temel akademik becerileri öğrenmesinin beklendiğini belirten Çocuk Gelişimi Uzmanı Prof. Dr. Nefise Semra Erkan, "Çocuğun eğitimi ve okula hazırlığı doğumla başlar" dedi.
"Hazır Bulunuşluk" kavramını açıklayan Çocuk Gelişimi Uzmanı Prof. Dr. Nefise Semra Erkan, bu kavramın çocuğun fiziksel, zihinsel, sosyo-duygusal, dil gelişimi ve öz bakım becerilerinde belli bir düzeye ulaşarak ilkokula başlayacak yeterliliğe sahip olmasını ifade ettiğini söyledi. Çocuğun okul gerekliliklerini yerine getirmeye hazır olmasının önemine vurgu yaptı.
Prof. Dr. Erkan, "Hazır aileler" kavramını da tanımlayarak, bu ailelerin çocukların ilkokula geçiş sürecini kolaylaştıran, çocuğun erken dönem gelişim ve öğrenmelerini destekleyen aileler olduğunu belirtti. Çocukların farklı alanlardaki becerilerinin okul yaşamlarında uyumlu, mutlu ve başarılı olmalarına katkı sağladığını ifade etti. Okula hazırlığın, okula başlama anına bırakılmaması gerektiğini vurguladı.
Çocuğun okula hazır olabilmesi için sadece belli bir yaşa ve zekâ düzeyine ulaşmasının yeterli olmadığını, bedensel sağlığının da önemli olduğunu belirten Prof. Dr. Erkan, "Okula hazır bulunuşluk, çocuğun tüm gelişim alanlarında gerekli becerileri kazanmasına bağlıdır" dedi. Okul öncesi dönemde kazanılan deneyimlerin, çocuğun okula kolaylıkla uyum sağlamasını kolaylaştıracağını ve bu sosyal becerilerin çocuğu hayata da hazırladığını belirtti.
İlkokula hazır bulunuşluğun değerlendirilmesinde kullanılabilecek bazı testler olduğunu söyleyen Prof. Dr. Erkan, gözlem, oyun teknikleri, anket, mülakat ve ev ziyaretleri gibi ölçmeye dayalı olmayan tekniklerle de değerlendirme yapılabileceğini dile getirdi. Hazır bulunuşluk testlerinin, çocuğun belirli bir eğitim programına katılmaya hazır olup olmadığını değerlendirdiğini ve bu testlerin okulun başlangıcında uygulanabileceğini belirtti. Testlerin, özel eğitime ve müdahaleye ihtiyaç duyan çocukların belirlenmesinde kullanılmadığını ifade etti. Hazır bulunuşluk sorunu yaşayan çocuklar için erken müdahale programlarının hazırlanması ve bu programların etkililiğinin incelenmesi gerektiğini vurguladı.