Türkiye’nin savunma sanayiinde önemli bir adım olarak geliştirilen ANKA III, ilk halka açık uçuşunu TEKNOFEST Adana'da gerçekleştirdi. Türkiye'nin savunma sanayiinde dikkat çeken yeniliklerden biri olan ANKA III, TEKNOFEST'te ilgiyle izlenirken, HÜRKUŞ ve HÜRJET uçaklarıyla birlikte gökyüzünde süzüldü.
Etkinliğe Katılım ve İşbirlikleri
Anadolu Ajansı (AA) tarafından sağlanan küresel iletişim desteğiyle organize edilen etkinlik, T3 Vakfı ve Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'nın ana yürütücülüğünde düzenleniyor. Adana Havalimanı'nda gerçekleştirilen etkinlik, kamu kuruluşlarından teknoloji devlerine, üniversitelerden medya kuruluşlarına kadar geniş bir yelpazede 128 kurumun katılımıyla dikkat çekiyor.
ANKA III’ün Gelişim Süreci ve Teknik Özellikleri
TUSAŞ tarafından milli imkanlarla geliştirilen ANKA III, Türk savunma sanayisinin insansız hava aracı kabiliyetlerini yeni bir seviyeye taşıyor. ANKA III’ün tasarımı, delta kanat yapısı ile öne çıkarken, Türkiye’nin ilk dikey kuyruksuz turbofan motorlu insansız hava aracı olarak tanımlanıyor. Jet motoru ile donatılan ANKA III, daha hızlı uçuş yapabilme, yüksek faydalı yük taşıma kapasitesi ve radar görünürlüğünün azaltılması gibi üstün özelliklere sahip.
Gelişim Aşamaları ve Testler
ANKA III’ün geliştirilmesine 2022 yılında başlandı. Geliştirme sürecinin ilk önemli aşaması, Mart 2022'de gerçekleştirilen Sistem Gereksinimleri Gözden Geçirme Toplantısı ile tamamlandı. Ardından, Nisan 2022'deki Ön Tasarım Gözden Geçirme Toplantısı ile dış geometri tasarımı netleştirildi. ANKA III’ün temel aviyonik mimarisi, ANKA ve AKSUNGUR ile ortak paydada bulunsa da yeni itki sistemi ve alt sistemlerde yenilikler yer aldı.
Ekim 2022’de başlayan Kritik Tasarım Gözden Geçirme Fazı ile süreç hızlandırıldı ve Kasım 2022’de ilk detay parça üretimi gerçekleştirildi. Ocak 2023’te yapısal montajı tamamlanan ANKA III, Şubat 2023’te ekipman yerleşimleri ve kablajı tamamlandı. Mart ayında ise ANKA III’ün motor sesi ilk kez duyuldu.
İlk Uçuş ve Performansı
ANKA III, Aralık 2023'te ilk uçuşunu gerçekleştirerek Türk savunma sanayiine yeni bir adım atmış oldu. Uçuş sırasında 1 saat 10 dakika havada kalan ANKA III, başarılı bir test uçuşu gerçekleştirerek, teknik olarak sağlamlığını kanıtladı. Nisan 2023’te pist başına çıkan ANKA III, taksi testlerine katıldı.
Sonuç ve Gelecek Beklentileri
ANKA III, Türk savunma sanayiinde bir dönüm noktası olarak, teknolojik yenilikleri ve yerli üretim kabiliyeti ile dikkat çekiyor. Jet motoru, radar izinin azaltılması gibi önemli avantajlar sunan ANKA III, gelecekteki operasyonel gereksinimlere cevap verecek şekilde tasarlandı. Bu yeni nesil insansız hava aracı, Türkiye'nin savunma alanındaki yeteneklerini global ölçekte güçlendirecek ve daha fazla operasyonel başarı sağlayacak.
ANKA III’ün başarılı uçuşu, sadece savunma sanayiinde değil, aynı zamanda Türkiye’nin teknoloji ve mühendislik alanında geldiği noktayı da gözler önüne seriyor. Bu insansız hava aracının geliştirilme süreci, Türkiye’nin savunma sanayisindeki yerli üretim kapasitesinin hızla arttığını ve global alanda rekabet gücünün yükseldiğini gösteriyor.
ANKA III'ün, Türk savunma sanayisinde daha fazla operasyona dahil olacağı ve dünyada daha geniş bir izleyici kitlesiyle buluşacağı öngörülüyor.