Video Haber

Türkiye'nin ilk özel uluslararası yük treni Avrupa'ya uğurlandı

Türkiye'nin ilk özel uluslararası yük treni, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu'nun katılımıyla İstanbul Halkalı İstasyonu'ndan Budapeşte'ye uğurlandı.

Abone Ol

Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Genel Müdürü Veysi Kurt, Türk demiryolu sektöründe özel şirketlerin faaliyet göstermesiyle rekabetçi bir ortamın oluştuğunu ve bu durumun sektörde önemli bir gelişme olduğunu vurguladı. Pasifik Eurasia Demiryolu İşletmeciliği tarafından düzenlenen İstanbul-Budapeşte İlk Yük Treni'nin uğurlanma töreninde konuşan Kurt, "Özel sektörün Türk demiryollarındaki payı yüzde 17 seviyesinde. Yeni işletmecilerle bu oranı yüzde 20'nin üzerine çıkarmayı hedefliyoruz" dedi.

Özel Sektörle Güçlenen Türk Demiryolları

Halkalı İstasyonu'nda düzenlenen törende Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu'nun katılımıyla Türkiye'nin ilk özel uluslararası yük treni, Avrupa'ya uğurlandı. TCDD Genel Müdürü Veysi Kurt, törende yaptığı konuşmada, Türkiye'nin demiryolu alanında yaptığı yatırımlarla önemli bir ilerleme kaydettiğini belirtti. "Eskiden ray bağlantı elemanlarını bile ithal ederken, bugün kendi vagonumuzu, lokomotifimizi, tekerleğimizi ve rayımızı üretiyoruz" diyen Kurt, Türkiye'nin uluslararası koridorlarda artık önemli bir aktör haline geldiğini ifade etti.

Kurt, özel sektörün devreye girmesiyle Türk demiryollarında rekabetin oluştuğunu ve bu rekabetin sektörü daha da ileriye taşıyacağını söyledi. "2017'de sadece bir operatörle başladık, bugün ise üçüncü operatörle çalışmalarımıza devam ediyoruz. Özel sektörün katılımıyla Türk demiryollarındaki kabiliyetleri daha da geliştireceğiz" diye ekledi.

Pasifik Eurasia’dan Büyük Adımlar

Pasifik Eurasia Yönetim Kurulu Başkanı Fatih Nusret Dur, Pasifik Eurasia'nın 2019 yılında başladığı lojistik yolculuğunda pek çok ilke imza attığını belirterek, bu kapsamda gerçekleştirilen yatırımlardan bahsetti. Dur, özellikle Orta Asya'dan ve Çin'den Türkiye ve Avrupa'ya kesintisiz yük taşımacılığı için önemli yatırımlar yaptıklarını söyledi. Bakü-Tiflis-Kars (BTK) Demiryolu Hattı üzerindeki çalışmalar sayesinde Kazakistan, Özbekistan, Kırgızistan, Türkmenistan ve diğer Asya ülkelerinden Avrupa'ya demiryolu taşımacılığının kapasitesini artırdıklarını ifade eden Dur, bu yatırımların Türkiye'yi lojistik anlamda merkez ülke yapma hedefini desteklediğini belirtti.

Türk Özel Sektörünün Gururu: İlk Uluslararası Yük Treni

Pasifik Eurasia'nın Temmuz 2023'te kurduğu Pasifik Eurasia Demiryolu Tren İşletmeciliği, Türkiye'nin üçüncü özel demiryolu işletmecisi (DTİ) olarak faaliyete geçti. Dur, "Bugün, Türkiye'nin ilk özel uluslararası demiryolu tren işletmecisi olmanın gururunu yaşıyoruz. Bu adım, Türkiye'nin demiryolu taşımacılığına katkı sağlayacak ve kamunun gücüyle özel sektör dinamizminin birleşmesinden doğan sinerji sektöre büyük katkılar sunacak" dedi.

İlk Seferde 1250 Ton Yük

Türkiye'den Budapeşte'ye doğru yola çıkan ilk uluslararası yük treninin, 19 vagon ve 1250 ton yük taşıdığı belirtilirken, trenin toplam uzunluğu 550 metre olarak açıklandı. Yükler arasında 16 dorse, 10 swapbody ve 12 tank konteyner bulunduğu ifade edildi. Bu seferin Türkiye'nin lojistik anlamda Avrupa'ya açılmasında önemli bir adım olduğunu söyleyen Dur, hedeflerinin kısa vadede Avrupa hattında taşımacılık kapasitesini yüzde 50 artırmak olduğunu dile getirdi.

Türkiye Lojistik Üs Olma Yolunda İlerliyor

Törenin ardından AA'ya açıklamalarda bulunan Dur, Türkiye'nin coğrafi konumunun lojistik anlamda büyük avantajlar sunduğunu belirtti. Özellikle Çin ile Avrupa arasındaki ticaret akışının Orta Koridor üzerinden Türkiye'yi lojistik bir üs haline getireceğini ifade eden Dur, yaşanan küresel ticaret rotalarındaki değişimlerin Türkiye'nin önemini artırdığını söyledi. "Orta Koridor hattı, Türkiye'nin bu alandaki merkezi rolünü daha da pekiştirecek" dedi.

Sonuç ve Gelecek Planları

Türkiye'nin ilk özel uluslararası yük treninin Halkalı'dan Budapeşte'ye uğurlanması, Türk demiryolu sektöründe özel sektörün yükselen rolünün bir göstergesi oldu. Özel şirketlerin demiryolu taşımacılığına dahil olmasıyla sektörde rekabetin arttığı ve bu rekabetin Türkiye'nin uluslararası ticaretteki lojistik gücünü pekiştireceği vurgulandı. Pasifik Eurasia'nın yatırımlarıyla Türkiye, lojistik merkezi olma hedefinde önemli bir adım atmış durumda.