Türkiye Perakendeciler Federasyonu (TPF) tarafından bu yıl 15'incisi düzenlenen Yerel Zincirler Buluşuyor (YZB) Konferansı ve Fuarı, İstanbul Haliç Kongre Merkezi'nde kapılarını açtı. Etkinliğin açılış törenine Ticaret Bakanı Ömer Bolat, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu ve TPF Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Düzgün katıldı. Zirvede, perakende sektörünün ekonomiye katkıları, dijital dönüşüm ve yerel zincirlerin rolü ele alındı.

Perakende Sektörü, Ekonominin İtici Gücü

TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, perakende sektörünün üretici ile tüketici arasında bir köprü işlevi gördüğünü vurguladı. Hisarcıklıoğlu, “Üreticinin vitrini olan perakende sektörü, üreticinin ürünlerine yönelik geri bildirim alabildiği bir iş ortağıdır. Perakende sektörü, müşteri odaklı büyüyen ve gelişen sistemde, değer zincirinin en önemli parçasıdır.” dedi. Yerel zincirlerin, yerel ekonominin canlanmasında ve istihdamın artırılmasında önemli bir rol oynadığını belirterek, “Yerel zincirler, küçük işletmelerin doğrudan ekonomiye katılmasını sağlayarak ekonominin belkemiğini oluşturuyor.” ifadelerini kullandı.

Dijital Dönüşüm ve Yeni Tüketici Alışkanlıkları

Hisarcıklıoğlu, perakende sektöründe dijital dönüşümün ve yapay zekanın etkisinin hızla arttığını belirtti. Salgınla birlikte dijitale taşınan alışveriş alışkanlıklarının kalıcı hale geldiğine dikkat çekerek, “Tüketiciler daha sağlıklı ve doğaya saygılı ürünlere ulaşmak istiyor. Ayrıca kişiselleştirilmiş alışveriş deneyimleri talep ediyorlar. Bu nedenle teknolojiye daha fazla yatırım yapmamız, dijital dönüşüme ağırlık vermemiz gerekiyor.” dedi.

Mobil uygulamaların ve e-ticaretin hızla büyüdüğüne değinen Hisarcıklıoğlu, “Dünyanın en değerli arazisi cep telefonu ekranı oldu. E-ticaret hacmi 2023’te yüzde 116 oranında büyüyerek 1,9 trilyon liraya ulaştı. 2024’te bu rakamın 3,5 trilyon liraya çıkması bekleniyor.” şeklinde konuştu.

Veri Madenciliği ve Barkod Teknolojisi

Hisarcıklıoğlu, veri madenciliği ve barkod teknolojisinin perakende sektöründe rekabet avantajı sağladığını belirtti. “Barkodlar, stok, sipariş ve sevkiyat süreçlerini etkin yönetmenin yanı sıra, ürünlerin hızlı geçişini de sağlıyor. Bu sistem, TOBB Global Standartlar 1 (GS1) Türkiye organizasyonu tarafından işletiliyor.” dedi.

Ancak sektörün bazı zorluklarla karşı karşıya olduğunu da belirten Hisarcıklıoğlu, private label markalı ürünlerin KOBİ’lerin büyümesini ve markalaşmasını engellediğini, standart gramaj uygulamasının getirilmesi gerektiğini vurguladı. Ayrıca, GEKAP ve poşet maliyetlerinin sektör üzerinde ek yükler oluşturduğunu belirtti.

Yerel Yatırımcıların Bölgesel Ekonomiye Katkısı

TPF Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Düzgün, yerel zincirlerin bölgesel ticareti canlandırdığını ve ulusal zincir mağazaların yerel ekonomiye zarar verdiğini dile getirdi. “Ulusal ve uluslararası zincir mağazalar, yerel sermayeyi bölge dışına taşıyarak bölgesel kalkınmayı olumsuz etkiliyor. Yerel yatırımcı ise kazancını bölgesine yeniden yatırarak istihdam yaratıyor.” dedi.

Pazar Günleri Tatil Talebi ve Rekabet Sorunları

Düzgün, tüketicilerin yanıltıcı gramaj uygulamaları ile karşı karşıya kaldığını ve ulusal zincirlerin bu stratejilerinin pazarda haksız rekabet yarattığını ifade etti. “Pazar günleri tatil uygulamasının hayata geçirilmesiyle küçük esnafın korunacağına inanıyoruz. Bu uygulama, aynı zamanda çalışanların aileleriyle daha kaliteli zaman geçirmelerine olanak sağlayacaktır.” şeklinde konuştu.

Ahilik Haftasında Özel Etkinlikler

Bu yıl 23-29 Eylül tarihlerinde kutlanacak 37. Ahilik Haftası kapsamında TPF'ye üye mağazalarla birlikte çeşitli etkinlikler düzenleneceğini belirten Düzgün, ahilik ruhunun yeni nesillere tanıtılacağını ve çeşitli indirim kampanyalarının yapılacağını söyledi.

YZB 2024, perakende sektöründeki yeni trendleri keşfetmek isteyen profesyonelleri bir araya getirmeye devam ediyor. Zirvede, dijital dönüşüm, yapay zeka, sürdürülebilirlik ve yerel markaların önemi üzerine çeşitli paneller gerçekleştirilecek.

Kaynak: AA