Karar verme liderliğin büyük bir parçasıdır. Liderin her zaman kararlar alması beklenir. Bunlardan bazıları rutin niteliktedir, diğerleri ise bir işin gidişatını değiştirme gücüne sahiptir.
Birçok lider kararlarına bağlıdır. Aldıkları kararlarla, personelin geçim kaynağını, müşterilerin deneyimini ve şirketin geleceğini etkileyebilirler. Bu kararlar sonucunda, bir liderin kendi güvenilirliği ve kariyeri de tehlikede olabilir. Çoğu zaman, karar vermek zor bir iştir.
Yetkinliğinizin seviyesi, başarınızın derecesi veya çabalarınızın ciddiyeti ne olursa olsun, özgeçmişinizde birkaç muhteşem başarısızlık yaşamış olmalısınız. Onlardan utanmana gerek yok ama o tecrübeler kesinlikle sana çok şey öğretebilirler.
“Ben her zaman doğru kararı veririm” dedi hiç kimse. / Pratik Dholakiya
Kararlarımıza yardımcı olmak için muazzam seçeneklerin olduğu bir çağda yaşıyor olmaktan mutluluk duyuyoruz. Doğru teknoloji, doğru teknikler ve doğru yaklaşımın yardımıyla liderler, karar verme sürecindeki tahminlerin çoğunu çıkarabilirler.
Kritik bilgileri bir araya getirmeye yardımcı olan yöntemleri kullanın
Bir lider son kararı verebilir, ancak çoğu zaman iş kararlarına birkaç kişi de dahil olabilir. Girdileri dikkate alınması gerekse de, çok sayıda faktör ve ağırlık taşıyan bakış açıları ile karışabilir.
Bu süreç, karar vermeye yardımcı olan uygun yöntemlerin yardımıyla kolaylaştırılabilir. SWOT analizi, maliyet-fayda analizi, Pareto analizi ve karar matrisi, karar vericilerin kullanabileceği birçok araçtan bazılarıdır. Tabi bu araçları hiç kullanmadan karar alan, fikir yürüten bir çok kişiyi göz ardı edemeyiz!
Analitik düşünme ve sonuç alma herkeste olmayan bir yetenektir. Sayıları nasıl yorumladığınıza bağlı olarak, pratik karar vermeyi sağlayan verilerden paha biçilmez bilgiler edinebilirsiniz.
Her kararın olası sonuçlarıyla birlikte hayati bilgiler açıkça ortaya konduğunda, çoğu kişinin aynı fikirde olduğu karlı bir eylem tarzı seçmek çok daha kolay hale gelir.
Sağlam karar vermeye yardımcı olan süreçler uygulayın
Karar verme zaman alıcı bir süreç olsa da, zamanında karar vermemek maliyetli bir mesele olabilir. Ancak, bir karar için aşırı miktarda zaman ve diğer kaynakları da israf etmek istemezsiniz.
Organik olarak ilerlemek için, ilgili bilgilerin yüzeye çıkmasına ve aşamalı kararlar almasına olanak tanıyan zemini oluşturun. Bunlar önemli bir fark yaratacak şekilde toplanacaktır.
Ekip liderleri ve yöneticiler arasında daha iyi iletişime izin veren süreçler belirleyin. Bu, anlamsız ileri-geri hareketleri kurtaracak ve ele alınması gereken sorunları ön plana çıkaracaktır.
İşletmenin boyutu ne olursa olsun, Slack, Asana, Trello veya ClickUp gibi ekip iletişimi / işbirliği araçlarına yatırım yapın. Her bütçeye uygun bir araç mutlaka var. Bu, çeşitli departmanların birlikte çalışmasını sağlayacak ve sorunların ele alınmasına yol açacaktır. Ya da en azından sorunlar ortaya çıktıkça belirlenecektir.
Şirkette açık bir ortamı teşvik etmek önemlidir, böylece maaşı daha düşük olan personel bile fikirlerini söyleyebilir. Bu topluluk çoğunlukla bir proje üzerinde ilk elden çalışan kişilerdir. Bu kişilerin ilgili zorluklarını en iyi anlayanlar ise işlerine bağlı, insan ilişkileri kuvvetli yöneticileridir. Bu grubun verdikleri girdiler paha biçilmez olabilir ve zamanında doğru bilgi, doğru kararları almak için vazgeçilmezdir. Tabi bunu anlamak için insan değeri yüksek, egosu düşük yöneticilerin çoğunlukta olması gerekir.
Müşteri odaklı bir yaklaşım benimseyin
Yeni bir ürün veya hizmetin piyasaya sürülmesi, ücretsiz hizmetlerden para kazanma veya popüler hizmetlerin özelliklerinin azaltılması gibi büyük iş kararlarıyla karşı karşıya kaldığınızda, her zaman son müşterinin sonuçta ortaya çıkan deneyimine odaklanın.
Bu deneyimi daha iyi mi yoksa daha mı kötü yapacaksın?
Bir işletmenin amacı kâr etmektir. Ancak süreçte mevcut müşteri tabanını yabancılaştırırsa bunu yapamaz. Çoğu zaman, müşterilerin çıkarlarına en uygun olan şey, aynı zamanda bir işletme için en iyi eylem şeklidir.
Karar vermeye rehberlik edecek müşteri istihbaratı toplamak için anketleri, odak gruplarını ve sosyal medya geri bildirimlerini kullanın.
Popüler olmayabilecek önlemler alınması gerekiyorsa, bunları kademeli bir hızda ve yeterli araştırmadan sonra uygulamaya koyun.
Sektör dinamiklerini ve pazar trendlerini öğrenin
Lider olarak sektörünüzde uzman ya da öncü olmanız beklenir. Alanınız ve rakipleriniz hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmak size paha biçilemez içgörüler sağlayacaktır.
Pazar araştırması önemli olsa da, daha büyük resmi anlama ve pazardaki düşük akımları ortaya çıkarma yeteneği, bir lidere ek rekabet avantajı sağlar ve ileri görüşlü kararlara yol açabilir.
İçgüdüsel duygulara dikkat edin
Ve şimdi daimi bir soruya geliyoruz: Kanıt yerine içgüdüsel duygular mı?
Kısa cevap, hayır. Uzun cevap, duygularını izle.
Steve Jobs’un dediği gibi, “İleriye dönük noktaları birleştiremezsiniz; onları yalnızca geriye bakarak bağlayabilirsiniz. Bu yüzden, noktaların geleceğinizde bir şekilde birleşeceğine güvenmelisiniz. Bir şeye güvenmek zorundasın, içgüdülerine, kaderine, hayatına, karmaya, her neyse. Bu yaklaşım beni asla yarı yolda bırakmadı ve hayatımdaki tüm farkı yarattı.“
Ancak Jobs olağanüstüydü bir canlıydı. Karar vermede o kadar çok değişken vardır ki, tek başına araçlara ve tekniklere güvenilemez. İçgüdüleriniz her şeyin en büyük bileşeni olabilir. Birçok iş lideri içgüdüleriyle yemin eder.
Ancak içgüdüsel duyguları dinlemenin herkesin ustalaşmadığı bir sanat olduğu konusunda uyarmalıyım. Tek başına içgüdüsel duygular temelinde alınan bir karar geri tepebilir. Önemli bir duygu kontrolü yapmak için şunları yapın:
1- Ortaya çıkan şüphelere dikkat edin ve onlara hitap edin.
2- İçgüdüleriniz kanıtlarla çelişiyorsa, bunun nedenini araştırın. Çoğunlukla bu durum, kişinin dayandığı bilgi türüne bağlıdır.
3- Mümkün olduğunda, içgüdüsel çağrınızı önemli kanıtlarla yedekleyin.
Sonuçta, hissedarlara, kurucu ortaklara ve çalışanlara karşı sorumlusunuz.
İnsanlara liderlik etme ve yönetme konusunda benzersiz bir tarzları olduğu gibi, herkesin kendi karar verme tarzı vardır. Bu tarz, bir kişi olarak kim olduklarına karmaşık bir şekilde bağlıdır. Yıllar boyunca onlar için işe yarayan şey bu. Bu nedenle öz farkındalık, sürecin genellikle gözden kaçan bir parçasıdır.
Öz farkındalığı, dünya hakkında keskin bir farkındalıkla, özellikle de nişiniz, mükemmel aletleriniz ve istekli bir iş gücünüzle birleştirin ve işte orada. Her seferinde doğru kararları vermek için gereken tüm bileşenlere sahipsiniz.