Dijital yayın platformu Disney, son 2 yıldır zor bir dönemden geçiyor. Dijital platform sayılarının artmasıyla, şirketler arasında yaşanan kıyasıya rekabet hisseleri düşüşe götürürken, Disney’in abone kaybetmesinin en büyük nedenlerinden biri de, “Disney Skandalı” yazımda bahsettiğim üzere çekilen “Atatürk” dizisinin platformda yayınlanmama kararı oldu. Disney, Türkiye’den çok güzel bir ambargo yedi ve eski ışıltılı günlerinden çok uzaklaştı. Aynı şekilde Disney’in dünya genelinde en çok bilinen iş kollarından biri olan tema parklarında da istenilen doluluğa ulaşılamamaya başlandı. 

Disney son 2 yılda birçok olumsuz gelişme yaşadı. Bunun üzerine eski Walt Disney CEO’su olan 73 yaşındaki Bob Iger, şirketin kötü gidişatının ortadan kaldırılması için yeniden işe alındı ancak son dönemdeki düşüş henüz engellenemedi. Disney, online yayıncılıkta diğer şirketlerle rekabette zorlanmaya başladı ve zarar üzerine zarar etmeye başlayan şirket 2022’nin Ekim-Aralık döneminde 1.1 milyar dolar kaybederken, Ocak-Mart 2023’te ise 659 milyon dolar zarar açıkladı. Son açıklanan mali raporlarda zarar düşüşü azalmış olarak görülse de şirket, tasarruf tedbirleri kapsamında 7 bin çalışanını işten çıkarmak durumunda kaldı. Sektörde hızla büyüdüğü görülen 2019 yılına kadar neredeyse her yıl 1 milyar dolar gelir barajını aşıyor olsa da 2023 yılı firma için adeta kabus oldu. 

Tüm bu sorunlar Disney’in hisselerinde düşüşe neden oldu. Pandemiyle birlikte platforma ilgi artsa da bugün hisseler 84,16 dolara kadar düşmüş durumda. Yani şirketin 26 ayda hisseleri yüzde 56 gerileme gösterdi. Pandeminin etkisiyle şirketin Mart 2021’deki 357.2 milyar doları gören hisseleri, 157,7 milyar dolara düştü. Yani 2 yılda şirket tam 200 milyar dolar kaybetmiş oldu.

Platform aynı zamanda hızla abone kaybetmeye de devam ediyor. Özellikle Türkiye’den “Atatürk” filmi skandalı sonrası oldukça fazla abone kaybeden şirketin en büyük kaybı ise Hindistan ayağında yaşanıyor. Disney + Hotstar’ın yüzde 24 oranında abone kaybetmesiyle, abone sayısı 52,9 milyondan 40,4 milyona geriledi. Disney’in dünya çapındaki abone sayısı ise 157,8 milyondan 146,1 milyona düşerek 11,7 milyonluk bir kayıp yaşadı. 

Disney’in dijital platformlar arasından silinmesi gibi bir durum uzak bir ihtimal olsa da, gözden düştüğü aşikar. Yayın politikasını bu şekilde sürdürmeye devam ederse, bu kadar köklü bir şirketin bile sonu pek iyi olmayacaktır.