Üretkenliğin temel taşları düzenli, görev odaklı ve verimli kalmaktır. Ancak, yaratıcı kalmak, bu sütunların arasına gelmemelidir. Aksine, yaratıcılık hem bireyler hem de ekipler için işyerinde giderek daha değerli bir özellik haline geliyor.
Ayrıca, Dünya Ekonomik Forumu, yaratıcılığın 2020 ve sonrasında dünyayı tanımlayacak on beceriden dokuzuyla doğrudan veya ilişkili olduğunu belirtiyor. Yaratıcı olmak, güveni ve işbirliğini artırmanın yanı sıra problem çözme becerilerini de artırır.
Ama hepsi bu kadar değil. İş dünyasında, yaratıcılığın diğer faydalarına bir göz atalım.
İnovasyonla el ele gider
İnovasyon iki bileşen gerektirir: Yenilik ve fayda. Ne yazık ki, yaratıcılığın benzersiz ve orijinal fikirler üretmedeki önemine rağmen, bunlar her zaman pratik değildir. Ancak yaratıcı çözümler, yenilikçi çözümler için gereklidir.
Verimliliğe yol açar
Yaratıcılık, çalışma ortamı bir arada var olmalarına izin verdiği sürece üretkenliği artırır. Sonuç olarak, yaratıcılık aşağıdaki şekillerde üretkenliğe yol açabilir:
- Tekdüzeliğe takılmayı önler. Rutinlerde yanlış bir şey yok. Ancak bazen bazı şeyleri sarsmanız ve kendinizi konfor alanınızın dışına itmeniz gerekir. Bunu yapmak sizi yeni fikirlere ve bakış açılarına maruz bırakacaktır.
- Daha büyük sorunları çözer. Yaratıcı düşünme teşvik edildiğinde, siz ve çalışanlarınız büyük resmi görebilecek ve enerjilerini şirketi önemli ölçüde etkileyen konulara odaklayabileceksiniz. Çalışanlar bu çabaları sadece işleri yaymak yerine daha büyük resme uygulayabildiklerinde, daha üretken oluyorlar ve işler büyüyor.
- Çalışanlar yaratıcı olmaya teşvik edildiğinde, işyerleri daha iyiye doğru değişecektir. Motivasyon, insanların işyerlerinde somut, görünür bir fark yaratmalarına izin vermekten gelir. Hayatınız üzerinde belirgin bir etkisi olmayan görevleri akılsızca tamamlayan bir robot gibi hissetmek istemezsiniz.
- İnsanlar duygusal olarak buna dahil oluyor. Basitçe söylemek gerekirse, tutku olmadan çalışmak sıkıcıdır, özellikle de girişimciler için. Ancak bazı insanlar işte bu tutkuyu ateşlemek adına biraz daha fazla motivasyonaihtiyaç duyar. Yaratıcı sürece katılmak, departmanlarıveya rolleri ne olursa olsun çalışanları güçlendirir.
- Yaratıcılığı teşvik ederek, başarısızlık daha az olası hale gelir. İnsanlar, yaratıcı bir ortamı teşvik edeceklerse başarısız olma özgürlüğüne ihtiyaç duyarlar. Başarısızlıktan korkan yaratıcı ortamlar sakatlanır ve fikirlerin akışını engeller. Korkunun bir sonucu olarak, çizgilerin dışına çıkma eğilimindeyiz, yeni ve daha etkili çalışma yolları belirlememize, süreçleri iyileştirmemize, operasyonları düzene sokmamıza ve yeni ürünler yaratmamıza engel oluyoruz.
Uyum sağlar
Zorlukları yaratıcı bir şekilde ele alırken iş modelinizi ayarlamak her zaman gerekli olmayabilir. Örneğin operasyonlarınızın verimliliğini artırmak için yeni ürünler veya hizmetler geliştirebilirsiniz. Ancak, bir sorunun ölçeğine uymadığı için bir fikri reddetmeyin.
İş dünyası sürekli değişen bir dünyadır ve buna uyum sağlamak yaratıcı çözümler gerektirir.
Büyüme buna bağlıdır
Bir duruma veya zorluğa yaklaşmanın veya yorumlamanın tek bir yolu olduğu fikri, bir işletmenin büyümesinin önündeki ana engellerden biridir.
Bilişsel sabitliğe düşmek kolaydır çünkü her duruma geçmişteki gibi yaklaşmak cazip gelebilir. Bununla birlikte, her durum arasında farklılıklar vardır.
Bir şirketin liderleri, karşılaştıkları koşulları anlamak, yaratıcı düşünceyi geliştirmek ve bulgulara göre hareket etmek için zaman ayırmazlarsa durgunlaşabilirler.
Beceri talep ediliyor
Sağlık ve üretim gibi en önemli sektörler yaratıcılığa ve yeniliğe değer verir. Bunun başlıca nedeni, her endüstrinin karşılaştığı zorlukların karmaşıklığıdır.
İşyerinde Yaratıcılık Nasıl Teşvik Edilir?
Bu nedenle, yaratıcılığın gerekli olduğunu biliyoruz. Ancak, işyerinde bunu tam olarak nasıl teşvik edebilirsiniz?
- Yaratıcı düşünmek için fırsatlar planlayın
Yazar Nathan Rawlins, “Takvimlerimizde yer almıyorsa, yaratıcı düşünme genellikle göz ardı edilebilir” diye yazıyor. “Listelerimizi kontrol etmek için her zaman daha fazla toplantı ve görev olacaktır, bu nedenle yaratıcı etkinlikler için gerçekten zaman ayırmak önemlidir.”
Örneğin, bilgisayar programcılığı yarışmaları, ürün tekliflerimiz için önemli güncellemelerle sonuçlandı. Ekipler iki ila üç gün içinde yaratıcı düşünmeye, işbirliği yapmaya ve sıra dışı fikirleri test etmeye çok zaman harcıyor. Rawlins, “Sonuçlar, hem ürüne hem de şirkete değer katan harika özelliklerdir” diye ekliyor. “Ayrıca, bu etkinlikler moralleri yükseltiyor ve yaratıcılığa, yeniliğe olan bağlılığımızı gösteriyor.”
- Özerklik aşılayın
Artan sorumluluk ve özerklik, muhtemelen daha fazla fikir üretilmesine ve ekibinizin becerilerine karşı daha büyük bir gurur ve güven duygusuna yol açacaktır.
Genel olarak bu, ekibinizin mikro yönetim yerine istedikleri gibi çalışmasına izin verebilir. Daha spesifik olarak, bire bir toplantı yaparken ekibinizin gündemi seçmesine izin verirsiniz.
- Esnek çalışma saatleri uygulayın
Yalnızca internet bağlantısı gerektiren belirli görevler için esnek veya evden çalışma saatleri sunmayı düşünün. Çalışanlar evden çalıştıklarında daha net düşünebiliyor, daha yenilikçi fikirler üretebiliyor ve stres seviyelerini azaltabiliyorlar.
Evde istikrarlı üretkenliği sağlamak için net beklentiler ve yönergeler oluşturun. Ayrıca yöneticilere, ekiplerine ve şirketin gereksinimlerine uygun esnek bir program planlayın.
- “Nasıl” konusunda endişelenmeyin
Global-Vision’dan Lisa Guice, “Liderler farkında olmadan uygulamaya çok erken odaklanarak ekiplerinin yaratıcılığını zayıflatıyorlar” diyor. “Yaratıcı süreci öldürmenin en hızlı yolu, ekibinizin yaratıcı fikirlerle birlikte taktiksel çözümler üretmesini istemektir.”
Bu sadece yaratıcı akışı boğmakla kalmıyor, aynı zamanda çalışma ortamını “düzenlerken üret” zihniyetine kaydırıyor ve bu da bireysel katkının azalmasına neden oluyor.”
- Şirketinizi tekdüzelikten arındırın
Yenilikçi ekip çalışmasının gerçekleşmesi için işbirlikçi ve sosyal bir ortamın yaratılması esastır. Yöneticiler, kuruluşlarını “tekdüzelikten arındırmak” için adım attıklarında önemli bir fark göreceklerdir.
Çalışanlar, kendi projeleri üzerinde çalışmanın yanı sıra, diğer departmanlardaki meslektaşları ile etkileşim kurabilir ve şirket hakkında daha fazla bilgi edinebilir. Sonuç olarak, fikirler ve ilham departmanlar arasında serbestçe akacak ve yaratıcılığı ateşleyecektir.
Bu tip durumlar, yaratıcılığa ilham veren bir aidiyet ve güvenlik duygusu yaratır.
- Yürümeye başlayın
Taze düşünce ile ilgili olarak, yürümek en eski ve en etkili kaynaklardan biridir. “Yürüyen toplantılar”, Steve Jobstarafından iş arkadaşları ve ortak çalışanlarla bağ ve yaratıcılığı geliştirmek için kullanılan popüler bir yöntemdi.
Ayrıca Harvard Tıp Fakültesi araştırmacıları, yürüyüş toplantılarının yaratıcılığı %5,25 ve katılımı %8,5 oranında artırdığını buldu. Stanford Üniversitesi araştırmacıları, yürümenin yaratıcı düşünceyi %60 oranında artırdığını da keşfettiler. Hareketin kendisi, ne kadar uzun veya nerede gerçekleştiğine bakılmaksızın beyne enerji verir.
- İyi fikirlerin boşa gitmesine izin vermeyin
Çalışanlara fikirlerini paylaşmaya teşvik edecek imkanlarsağlanmalıdır. Bir öneri, en iyi fikirleri uygulamak ve diğer insanların çabalarını takdir etmektir. Çalışanın fikirlerini uygulamayı planladığınızı bilmesini sağlamak için mesajınızı kişiselleştirmenizi öneririm. Son olarak, değişiklik başarılı olursa, ekibe arkasındaki ilhamı bildirin.
İnovasyonu teşvik etmek için, iyi fikirleri ele almak ve alenen övmek önemlidir. Sonuç olarak, ekip üyeleri fikirlerini ve görüşlerini paylaşmak için daha fazla ilham alırlar.
- Kendini yansıtmayı teşvik edin
Çalışanlarınızın kendilerini işlerine kaptırdıklarını ve iş yükü arttığında yaptıkları işin önemini unuttuklarını göreceksiniz. Bununla mücadele etmek için, çalışanlar adına check-in yapmayı bir alışkanlık haline getirin. Bu alıştırmayı yaparak, hem başardıkları hem de ileride olacaklar açısından olayları farklı bir perspektiften görmek için ilham alıyorlar.
Ekibiniz, aylık veya üç aylık başarıları paylaşarak sıkı çalışmalarının ve yenilikçi çözümlerinin somut sonuçlarını da görebilir.
- Başarısızlığa izin verin
Çalışanlarınızdan yaratıcı katkılarını istediğinizde, mükemmellik veya baştan aşağı gösterişli bir iş beklemediğinizi bildiklerinden emin olun. Olumsuz sonuçlara yol açmadan risk alabilmek için, personelin ters giden planlar geliştirmesine izin verilmesi gerekir. Akıllıca başarısız olma yeteneği, yöneticiler ve şirketler için değerli bir beceridir.
Çalışanlar ‘düşük çözünürlüklü prototip’ dediğimiz şeyi ortaya koymanın ve önemli bir bileşenden geri bildirim almanın değerini ilk elden gördükten ve bunun bir sonraki adımı nasıl yönlendirdiğini gördükten sonra, insanlar buna inanmaya başlıyor. Girişimcilik Merkezi’nin yönetici direktörü GrahamHenshaw, bir iş podcast’inde bu süreci şöyle açıklıyor.
“Yenilikçilerin riske açık olması gerekir. Başarısız olabileceğiniz yerlerde risk almaya hazırsınız, ancak bu başarısızlıktan bir şeyler öğreniyorsunuz ve ilerliyorsunuz,” diye devam ediyor. “Belirsizliğe karşı bir toleransa ihtiyacınız var.”
- Bir risk alma tonu belirleyin
Çoğu profesyonel, firmalarının ve departmanlarının yeterince risk almadığını düşünüyor. Ancak, işinizin rekabet avantajını artırmak ve yaratıcılığı teşvik etmek için risk önemlidir.
Uygun olduğunda, çalışanları cesur kararlar almaları için güçlendirin ve onları mikro düzeyde yönetmek yerine hesaplanmış riskler almaya itin.