Harvard Business School profesörü Howard Stevenson’un şu düşüncesi üzerine kafa yorduktan sonra, cümlenin altında yatan durumun doğruluğuna daha çabuk ısınıyor insan; “Etkili bir kültürü sürdürmek o kadar önemlidir ki, aslında stratejiyi bile gölgede bırakır.” Kaçımız çalışanlar bakımından, motivasyon ve yeniliklere ilham veren kültür anlayışına sahip şirketlerde çalıştık? Böyle bir kültür arayışı, birçok kişinin huzur bulması için kurumsal bir ortamı bırakabileceği şeydir. Buradaki algı, bir girişimde böyle bir kültür bulmanın daha kolay olmasıdır. Benim deneyimlerime göre, durum her zaman böyle değildir. Liderliğe ve onların kültürlerini yaşayıp yaşamadıklarına, çalışanlarını da aynısını yapmaya teşvik edip etmediklerine bağlıdır. Sadece bir misyon beyanına veya kurumsal değerlere sahip olmak (ancak bununla çelişecek şekilde hareket etmek) yeterli değildir. Buradaki zorluk, yeni başlayan liderlerinin dikkatinin sık sık başka şeylerden — günlük operasyonlar, finansal işler vb. — dağılması ve çalışanlarının listenin en altına düşebilmesidir. Bununla birlikte, düzgün bir eğitim ve rehberlik olmadan, gerçekten bir etki yaratma şansı yoksa, çalışanlarınızın yetki sahibi olmadığını ve muhtemelen işten ayrılacağını göreceksiniz. Güçlü kültür, sürekli olarak motive olmuş çalışanlara yol açar ve mevcut gelecekteki finansal performansı tahmin edebilir. 1995 yılında Daniel R. Denison ve Aneil K. Mishra tarafından yürütülen bir çalışma da, şirket kültürlerinin devam eden değişim sürecinin ayrılmaz bir parçası olabileceğini gösterdi. Belirli, olumlu kültür özellikleri bir kuruluşun performansının ve etkililiğinin tahmin edilebilir olduğunu gösterdi. (bütün şirketler sürekli bir değişim halindedir ve değişim günümüzde de katlanarak hızlanmaya devam etmektedir) Peki bu ön bilgiler ışığında nasıl güçlü bir kültür inşa edebilirsiniz? Bu konu hakkındaki görüşlerimi madde madde belirteyim; Bir deneme yanılma kültürü oluşturun Hızla değişen bir dünyada rekabet edebilmek için bir şirketin inovasyon yapabilmesi gerekir. Şirket ne kadar geleneksel olursa olsun, yenilik yapamazsanız, bundan 10 yıl sonra hala size ihtiyaç duyulacağının garantisi yoktur. Hepimiz pazarın ihtiyaçlarına uyum sağlamalı ve buna göre dönüşümler gerçekleştirmeliyiz. Bu tür bir inovasyonu sürekli olarak sürdürmek için, bunu destekleyebilecek bir iş gücüne ihtiyacınız var. Bir organizasyon içinde “suçlama kültürünüz” varsa, yenilik yapamazsınız. Çalışanlarınız yeni fikirler denemekten veya başarısız olmaktan, hatalar yapmaktan korkacaklardır. Çünkü yapmaları durumunda olabileceklerin sonuçlarından korkarlar. Bununla birlikte, fikirlerin ve yenilikçiliğin yerel olarak kültürün bir parçası olduğunu açıkça ortaya koyan bir ortamınız varsa, bu çalışanlara yenilik yapma özgürlüğü verir. Hata yaparlarsa, onlardan bir şeyler öğrenmeye ve işe yarayan bir şeye çarpana kadar denemeye devam ederler. Hatalarımızdan başarılarımızdan daha fazlasını öğreniyoruz. Bu, çalışanlarımızı değerlendirme şeklimizi değiştirmeyi içerir. Bir liderler şirketi kurun Liderliğin, bir organizasyonun tepesinde oturan uygun iş unvanına sahip olanlar için ayrılması gerekmez. Bir organizasyondaki herkes, kendi benzersiz katkılarıyla benzersiz bir lider olma kapasitesine sahiptir. Liderlik, kendiniz için sorumluluk almak, kendinizi ve ekibinizi sorumlu tutmakla ilgilidir. Her çalışanın şirket vizyonunu ileriye götürmede kendi rolü vardır, bu yüzden vizyonun açıkça iletilmesi çok önemlidir. Bir çalışan, sesinin önemli olduğunu, şirket içinde gerçekten bir etki yaratabileceğini ve yeniliğe katkıda bulunabileceğini hissederse, ilham alır ve motive olur. Bu, bir öneri kutusuna sahip olmaktan daha fazlası anlamına gelir. Fikirlerin aktif olarak değerlendirildiği ve liderlik tarafından denenmek üzere seçildiği (uygun olduğunda) anlamına gelir. Belki bu, şirket içindeki herhangi birinin “liderlik çemberi” oluşturabileceği gibi görünüyor. Belki de her altı haftada bir şirket için gelecek fikirleri beyin fırtınası yapması için ayrılmış bir zamandır. Öğrenmeye ve gelişime yatırım yapın En iyi yetenekleri çekmek istiyorsanız, sürekli olarak öğrenmek ve becerilerini geliştirmek isteyeceklerini bekleyebilirsiniz. Çalışanlarınızın istediği ve ihtiyaç duyduğu eğitim türünü anlamak için zaman ayırmak — ve onları bu konuda desteklemek — daha iyi olmalarına yardımcı olmayı önemsediğinizi gösterir. Bu aynı zamanda çalışanlarınızı konfor alanlarından çıkarmayı ve teknik olarak temel işlerinin dışında kalan değerli beceriler geliştirmelerine yardımcı olmayı da içerebilir. Örneğin, pazarlama departmanınızda çalışanlanları daha yaratıcı olmaya teşvik edebilirsiniz, böylece farklı düşünebilirler ve sorunlara daha yenilikçi çözümler üretebilirler. Çalışanlarınıza inanmak ve potansiyellerine yatırım yapmak, daha fazla çalışan bağlılığı ve şirketi olumlu yönde etkilemeye adanmışlıkla ödüllendirilecektir. Şeffaflık ve iletişim Özgün iletişim güven oluşturur. Özgünlüğü fark edebilirsiniz. Bir liderin ne zaman dürüst olduğunu ve gerçekten olumlu niyetleri olduğunu anlayabilirsiniz. Güven, tüm olumlu ilişkilerin temelidir. Bir kültür içinde bu istisna değildir. Açık iletişim, bu dostluk duygusunu oluşturur. Hepimizin, tek bir ekip ve tek bir misyonla birlikte, ayrı bir rol oynaması becerilerimize, yeteneklerimize dayalı beklentileri netleştirmesi ile birlikte içinde olduğumuz durumu olumlu kılar. Aynı zamanda bir çalışanın isteklerini ve ihtiyaçlarını iletme ve bunun şirket ile nasıl uyumlu olduğunu keşfetme konusunda daha rahat olmasını sağlar. İletişim, bahsettiğim diğer fikirlerin bir organizasyon kültürünün içsel bir parçası olmasına izin veren temel noktadır. Hayatta kalma modunda olmak çok cazipken şu anda geleceğe yönelik zeki olmamız gerekiyor. Kültür, her kuruluşa ve her lidere özgüdür, ancak öğrenebileceğiniz güçlü, olumlu kültürlere sahip başarılı şirketlerin yönleri vardır. Bir şirket olarak beş yıl içinde buralarda olmayı arzuluyorsanız, kültürü görmezden gelmeyi göze alabilir misiniz? Yoksa alanı ona adadığınız zamanla mı ilgili? Tüm bu soruların cevapları ya da tahminleri sizin ilerideki dönemlerde vizyonunuzu ortaya koyacak durumlardır. Bu yüzden iyi düşünün, ona göre pozisyon alın.